Svar: Ernæring og overgå til mme
29. november 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
Hold da op, det lyder som om at din datter rigtig har fået smag for skemaden og spiser store portioner. Det er helt okay og rigtig fint, hvis hendes mave kan følge med og uden problemer klarer den mængde hun indtager.
Hun har brug for at få flaske på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme, flaskerne skal altså erstatte amning. Alt efter hvor store mængder mælk hun kan drikke af flaske, må du vurdere hvad der vil være mest hensigtsmæssigt. Fordelen ved flaske er jo, at man præcist ved hvad barnet har indtager. Nogle børn har det rigtig fint med kun 4 flasker dagligt, fordi de drikker 180-200ml hver gang og på den måde får masser af mælk, andre børn drikker kun 100ml af flaske og så vil 4 flasker dagligt ikke være nok ...
Det vil være rigtig godt, hvis du kan få din datter til at drikke ca 750ml mme og derudover kan hun så tilbydes ekstra mme via grød og mos. Hun kan godt klare sig med mindre, hendes væskebehov bliver også stillet via vand af kop, men med den alder hun har, er mælken fortsat hendes hovedindtag - hun skal altså stadig have mere mælk end hun får grød og mos.
Hvis det kniber med at få hende til at drikke mælk nok, så kan det være en rigtig god idé at skrue ned for indtaget af skemad. Det vil sige at du i stedet for at tilbyde hende 2 dl. grød kun giver hende 1 dl. og så følger efter med 100ml mælk. Når hun spiser så meget som hun gør, så er der ofte ikke plads til mælk i maven efterfølgende og det kan hos nogle børn gå for meget ud over mælkeindtaget. Igen skal du så se på hendes samlede indtag af mælk - hvis hun med 4 flasker kan drikke nok, så er det fint, men kniber det må skemaden sættes lidt ned og mælken lidt op.
Jeg håber dette giver et billede af hendes behov og hjælper dig videre på vej. Jeg håber også at dit ammestop hjælper jer hurtigt videre med jeres andre planer ... :)
Fortsat held og lykke med det hele og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske