Svar: Grød og modermælkserstatning - 5 mdr.
29. november 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Jeg kan godt forstå at du bliver forvirret, for der er også rigtig stor forskel på, hvor meget børn egentlig drikker.
De første 4 måneder vurderes mælkeindtaget som ca 1/6 af barnets vægt i døgnet. Derefter er barnet ved at være så stort at det kan være problematisk at bruge denne rettesnor, fordi barnet naturligt ikke kan drikke og rumme så store mængder. De fleste børn drikker i 4-6 måneders alderen mellem 800-1000ml i døgnet.
I takt med at barnet begynder at få anden mad, så skæres mælkemængden naturligt lidt ned, barnet får grød og mos, hvilket også indeholder mme og barnet får også sit væske behov dækket ved at drikke vand af kop. Det er dog sådan at så længe barnet ikke er ældre end din dreng, så er mælkeindtaget fortsat hovedindtaget. Han skal altså stadig have mere mælk end han får skemad og derfor er det vigtigt fortsat at tilbyde ham mælk nok.
Jeg vil som udgangspunkt sige at han bør få ca 750ml i døgnet ved siden af sin skemad og dette siger jeg ud fra, at sundhedsstyrelsen bl.a skriver "Modermælk og/eller modermælkserstatning er fortsat den væsentligste mælk, frem til barnet er 9 måneder. Ved 9-måneders-alderen bør barnet højest få 3/4 liter mælk og mælkeprodukter daglig inkl. sødmælksprodukter. Ved 1 års-alderen ca. ½ liter." Dette er fra bogen Mad til spædbørn og småbørn, sst. 2006.
Da mælkeindtaget gradvist skal nedsættes, så tænker jeg at det umiddelbart vil være passende med ca 1/6 af vægten de første 4 måneder, hvilket ofte svarer til mellem 800-1000ml. I takt med at barnet begynder med skemad, skrues langsomt ned så barnet frem mod 9 måneders alderen får max 750ml (alt incl. f.eks. også en portion tykmælk eller lignende) og frem mod 12 måneders alderen nedsættes så yderligere til ca 500ml som er det behov barnet vil have fremover.
Jeg synes derfor roligt du kan tilbyde din dreng 150-170ml 4 gange dagligt og stadig give ham mme i grød og mos. Jeg synes heller ikke det lyder som om at du på nogen måde har overfodret ham, han er jo en stor og dejlig dreng og lyder til at stortrives og udvikle sig rigtig fint. Det er dejligt at han er så tilfreds og nyder at tage imod, hvad du tilbyder ham :o)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske