Svar: Mad, grød og mme
30. november 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Med hensyn til Nan, så er det sådan at noget af laktosen i Nan 2 er skiftet ud med maltodextrin, som tykner mme og gør at Nan 2 mætter mere end Nan 1. Derudover er den eneste forskel imellem de to produkter, at nan 2 indeholder lidt mere jern end nan 1.
Hvis I oplever at Nan 2 mætter så meget, at det går ud over din drengs indtag af mælk, så kan det være en rigtig god idé at gå tilbage til nan 1. Der er ernæringsmæssigt ikke noget i vejen for at give ham Nan 1, hvis han trives bedre med den. Det er derfor fint at du skriver, at du vil forsøge at gå tilbage, for at se om det mon gør en forskel.
Derudover tænker jeg at din dreng måske også er ved at nå en alder, hvor han er lidt træt af mælk og trænger til lidt ny stimulation og derfor er det rigtig fint, at det går godt med skemaden. I kraft af hans alder, så er der jo ikke så længe til at du kan forny hans tilbud af fødevarer endnu mere og du kan godt begynde så småt ... Du kan f.eks. variere tilbuddet af grød til både at være majsgrød, risgrød, hirsegrød og boghvedegrød og du kan med forskel forsøge mellem forskellige typer af frugtmos og bær mos som topping. Tænk over at det gerne må variere både i smag og i syn.
Du kan nu også begynde at variere hans tilbud om grøntsagsmos lidt mere. Hvis han bedre kan lide den industrielle kartoffelmos må du gerne købe det, ellers kan du også prøve at lave grøntsagsmos uden kartoffel i en periode og f.eks. lave mos af blomkål, broccoli, gulerod, squash, ærter eller lignende. Omkring 6 måneders alderen kan du tilbyde stort set alle slags grøntager og gerne give ham f.eks. rodfrugter. Du kan også tilbyde ham grovere grødtyper og i grøntsagsmosen kan du også begynde med lidt kogt kød eller fisk.
Det er vigtigt at hans mave fungerer og derfor må du give ham noget laktulose dagligt, hvis ikke du via variation af skemad og via væskeindtagelse kan holde maven tilstrækkeligt i gang. Det er helt naturligt at barnet indtager mindre væske, hvis der er problemer med forstoppelse, så også det kan være en vigtig faktor.
Det er godt, hvis du kan få sat gang i maven via kostsammensætning, tilbud og variation, samt væske nok. Hvis ikke det er nok, så må der laktulose til og det skulle meget gerne hjælpe på hans indtag af mælk ...
Vælling tæller med i væskeregnskabet og det kan godt være nok, hvis han får 500-600ml mælk dagligt, samt drikker vand af kop. Men naturligvis ikke hvis han har hård mave, ondt og i det hele taget ikke virker til at trives, så må du forsøge at få mere i ham - hvis ikke mælk, så evt. lidt kogt vand, så han i hvert fald få væske. Når maven atter fungerer, så skulle du som sagt meget gerne opleve at hans indtag atter øges lidt.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Grød med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes en skive agurk at gnaske lidt i. Skær en skive på 1½ cm, lav et lille hul i midten og sæt den på hans tommelfinger, så kan han bedre holde fast i den :o)
Tilbydes flaske med mme og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Begynder måske at kunne springe powernap over sidst på eftermiddagen
Aften 18: Grøntsagsmos med forskellige grøntsager, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme eller vællling ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 23-30-05.30: Begynder måske at kunne undvære flaske midt nat
Som du kan se har jeg her give plads til 3 måltider skemad, to lure i løbet af dagen og evt. en ændring af den sene lur. Prøv om du kan følge en plan der ligner denne lidt, så han måske begynder at være en lille smule mere vågen imellem sine lure, så der går lidt længere tid imellem skemad og flaske end der gør på nuværende tidspunkt.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske