Svar: Vægt - 14 mdr.
30. november 2008
Alder:
14 mdr.
Kære bekymrede mor
Din plan for dagen ser rigtig fin ud og det lyder som om at din datter generelt har en god appetit og at hun udvikler sig rigtig godt og i god retning.
Når man gerne vil have små børn til at tage lidt ekstra på, så er det generelt en god idé at se på sammensætningen af deres kost og her fokusere lidt på især vigtigheden af fedtstoffer og protein. Måske gør du det allerede, men jeg vil lige nævne lidt for dig, som du kan gå ud fra.
Det kan være en god idé at bibeholde sødmælk og ikke kun give hende letmælk, selvom hun nu er blevet et år. Giv hende også gerne surmælksprodukter af sødmælkstypen, så du er sikker på at hun via dette får lidt ekstra fedt. Vælg også de lidt federe ostetyper: Smøreost, flødehawarti eller osthaps og put også stadig en smørklat og sødmælk i havregrøden, som er god for hende om morgenen eller evt inden sengetid.
En anden god måde at få fedt på er via fisk. Fisk indeholder nogle helt essentielle fedtsyrer som vi ikke kan få andre steder og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne tilbyde din datter fisk ca 3 gange om ugen. Det kan være makrel, tun, rognguf, sildepostej og lignende til frokost. I må også meget gerne spise rødspætter, laks, torsk eller andet til aftensmaden - fiskefrikadeller er også gode - og giv hende gerne en klat remoulade eller sovs til.
Ud over fedt, så er det som sagt også vigtigt at hun får proteiner. Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din datter spise disse ting også. Hun må f.eks. gerne få hårdkogt æg og hun må også gerne få omelet og lignende. Det kan hun også få til frokost en gang imellem.
Du skal være opmærksom på at hun ikke skal tilbydes saft, slik og lignende søde produkter. Det hæver hendes blodsukker og fjerner appetitten. Mange tænker at barnet skal have masser af usundt, det giver sul på kroppen, men det er ikke rigtigt. Din datter skal stadig spise sundt og det er vigtigt at hun ikke kun vil spise det meget søde eller meget fede.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød lavet med smørklat og sødmælk, sødmælk af kop.
Formiddag: ½ banan eller anden frisk frugt, ½ grahamsbolle eller havregrynsbolle med smør, ost, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg. Varier dog mellem fiskepålæg og kødpålæg, da kødpålæg jo også indeholder proteiner. Tilbyde hende også lidt ærter, gulerod, agurk, rød peberfrugt, avokado eller lignende til. Det er en god idé fortsat at koge grøntsagerne lidt, så kan hun bedre optage dem og tygge sig igennem dem. Vand af kop
Eftermiddag: En portion yoghurt, ½ bolle med smør og ost, lav evt. en milkshake ved at blende sødmælk og banan eller lav en anden form for smoothie til hende en gang imellem. Vand af kop
Aften: Aftensmad som I andre spiser, sørg for at der er lidt fra alle fødevaregrupper, så hun får ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager osv. varieret over ugens dage.
Slut evt. dagen af med en portion havregrød eller en portion frugtgrød med sødmælk og tilbyd også sødmælk af kop.
Puttes til natten med amning, men ammes i øvrigt ikke yderligere hverken nat eller dag.
Hvad har lægen sagt til hendes vægt, da I var til 1 års undersøgelse? Det lyder relevant at I drøfter hendes manglende vægtøgning med lægen, hvis hun spiser godt og i øvrigt trives, så skulle hun jo meget gerne blive ved med at vokse - ikke bare i tykkelse, men også i højde.
Hun bør ikke falde så langt ned på kurven uden at man undersøger hende ordentligt og det synes jeg du skal kræve.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke :o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske