Brev:
Madplan og vil ikke falde i søvn om aftenen
30. november 2008
Alder:
10 mdr.
Madplan og vil ikke falde i søvn om aftenen
Hej Helen
Max er nu blevet 10 maaneder og jeg er ikke sikker paa at hans madplan er helt aktuel. Han faar flaske tre gange dagligt og lidt bryst sen aften og hvis han vaagner om natten er det for meget maelk? Kan jeg faa dig til at sende mig et forslag til en plan?
Vi har lidt problemer med at faa ham til at sove. Han er uden tvivl et af de boern som ikke behoever ret meget soevn, men det bekymre mig lidt at han er saa svaer at faa til at sove. Om dagen vil han kun falde i soevn herhjemme hvis han faar bryst og sover ikke ret lang tid (30 min.) Vi gaar stort set altid ud med ham saa han kan sove i barnevognen (ca. 1 time formiddag og 45 min. eftermiddag) Foer hver lur faar han en flaske.
Problemet er mest om aftenen. Vi havde egentlig faaet ham til at falde i soevn med flaske og det gik fint i en periode. I de sidste par uger har han ikke villet sove uden at faa bryst naar han skal sove ved mig. Hans far kan stadig faa ham til at falde i soevn med flasken alene. Efter ca. 45 min. vaagner han igen og graeder og vil ikke sove foer han faar bryst (har ogsaa proevet med vand hvilket virker en sjaelden gang). I nogle tilfaelde vil han ikke engang have bryst, og det ender med at vi tage ham op fordi han er lysvaagen og slet ikke giver tegn til at skulle sove mere. Hvis vi tager ham op, leger han glad og tilfreds til kl. 22:00 foer han giver tegn til at vaere traet igen. Det gaar jo selvfoelgelig ikke!
Han falder i soevn i vores seng og sover der hele natten. Vi vil gerne have ham over i hans egen seng, men naar vi proever det, naar han lige er ved at falde helt hen, vaagner han med det samme og graeder, og saa starter hele putningen, som til tider tager halvanden time, forfra. Der er bare saadan, at naar jeg endelig har faaet ham til at sove, saa orker jeg bare ikke at proeve at flytte ham, for jeg har bare ikke kraefter til at bruge saa lang tid paa at putte ham, og er lettet hver gang han er faldet i soevn.
Det optimale ville selvfoelgelig vaere at han kunne falde i soevn selv, men naar vi proever det, leger han bare glad videre i sengen eller hvis han virklig er traet staar han op og ”kalder” paa os – han er ALDRIG faldet i soevn af sig selv alene. Det virker som om han slet ikke forstaar at det er meningen at han skal sove. Han bruger ikke sut, har ikke knyttet sig til en klud eller en bamse selvom vi har proevet lidt forskelligt.
Naar han ikke vil sove om aftenen betyder det ikke at han ikke er traet, han er ofte saa traet at han naesten ikke kan holde oejnene aabne, men han kaemper en kamp for ikke at falde i soevn. Nogle gange er han faktisk faldet i soevn, men saa pludselig med et vender han sig alligevel om paa maven rejser sig op og er lysvaagen igen.
Har du et raad til hvordan vi griber det hele an saa han paa et tidspunkt, forhaabentlig i naermeste fremtid, kan laere at falde nemmere i soevn, gerne i sin egen seng, og ikke skal have bryst for at falde i soevn igen hvis han vaagner?
Paa forhaand 1000 tak – det kan godt vaere uoverskueligt at se hvor man skal starte med at tage fat paa tingene, men det har vaeret en stor hjaelp de gange vi har spurgt dig.
Mange hilsner
Pernille