Svar: Madplan og vil ikke falde i søvn om aftenen
30. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Pernille
Dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :o)
Der er ingen tvivl om at jeres dreng lige nu gennemgår en stor udvikling både motorisk og mentalt og at det naturligt påvirker hans søvn og gør ham ekstra tryghedssøgende. Der er dog også andre ting, som er vigtige at overveje, når man skal finde ud af hvorfor barnet har søvnproblemer og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker omkring dette med jer.
Det er sådan at vi alle har brug for det der hedder søvnassociationer. En søvnassociation er det vi forbinder med at skulle sove, det der får os til at falde til ro, det som gør os afslappede og parate til at overgive os til søvnen. Det er forskelligt hvad vi har behov for - nogen har brug for at læse, andre for at høre et bestemt stykke musik, atter andre sover bedst med en bestemt pude osv.
For små børn er søvnassociationen ofte det at blive ammet, at få en sut eller blive vugget. Det er helt naturligt for det lille barn at skulle finde roen og overgive sig til søvnen på denne måde. For det lidt større barn er det dog meget vigtigt at ændre på denne vane lidt hele tiden og tilføre barnet nye søvnassociationer - simpelthen fordi der ellers sker det I oplever: Barnet kan ikke sove uden brystet og uden at være i favn eller i tæt fysisk kontakt med sine forældre.
Jeres dreng forbinder simpelthen det at skulle sove med at ligge i jeres seng, ligge hos jer og få bryst. Han har lært at fysisk kontakt og bryst er det der skal til for at kunne sove og uden brystet i munden er han ikke i stand til at sove godt og længe. Når han vågner, så mangler han brystet og han mangler jer, han søger og får han brystet eller mærker han at I er der, så sover han rigtig godt igen. Nægter du ham brystet, så bliver han naturligt frustreret og ulykkelig, hvordan skal han falde i søvn uden, det har han jo aldrig lært.
Det kan sammenlignes lidt med, når I forældre falder i søvn ved siden af hinanden i sengen. I ligger sammen og det giver ro at putte ind til hinanden. Hvis nu far vågner om natten og stiger ud af sengen og går ind i stuen, så vil dupå et tidspunkt registrere at han er væk. Du vil føle med dine hænder, dreje dig rundt for at putte ind til ham, og er han væk, så vil du vågne lidt op. Hvis du kan høre at han bare er ude at tisse, så falder du måske til ro igen fordi du ved at han kommer ind i seng igen, men hvis der er helt stille og du ikke kan finde ham, så vågner du mere og mere op, du bliver urolig, stiger ud af sengen og du begynder at lede efter ham ... Han er din søvnassociation, ligesom I er det for jeres dreng og når jeres dreng falder i søvn i jeres seng, tæt op af jer og med brystet og han så vågner i løbet af natten og registerer at alt det trygge omkring ham er væk, så bliver han urolig og kan ikke komme videre i søvnen igen, før I har lavet orden på kaos = givet ham nærhed, fysisk kontakt og bryst igen.
Det er derfor meget vigtigt at I nu ændrer putterutinen og giver jeres dreng en ny søvnassociation, som I kan leve med allesammen - ikke bare nu, men de næste mange måneder. Han kan f.eks. få en klud der dufter af mor. Den kan han putte med, han kan sågar have den med i pasning, når det bliver aktuelt og den skal nusses og nulres, den dufter af mor, men giver ikke samme afhængighed som brystet.
Han skal lære at sove i sin egen seng. Han skal forbinde sin egen seng med et trygt og rart sted at sove, det skal være ligeså dejligt at putte der, som at putte i jeres seng.
Du fortæller at du i løbet af dagen ammer inden lur og det skal du stoppe med, han skal nu lære at sove uden at få bryst og det er lettest at starte om dagen. I stedet må du sætte ham op i barnevognen og trille ham en tur, så han aktiveres ved at kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. Hvis han savner noget at have i munden, så giv ham en rosinbolle eller en sut - men ikke brystet. Han skal lære at sove uden.
Næste skridt er at lære ham at sove uden om aften, han må fortsat gerne blive ammet eller få en flaske, men han skal ikke falde i søvn med den i munden. Han skal være træt og parat til at overgive sig til søvnen, men han skal registrere at han bliver puttet i sin seng og han skal beroliges til at sove der med masser af kærtegne og fysisk kontakt og beroligende ord, men ikke med noget i munden - ingen mælk.
Det kan godt være at det betyder at han i en perioder skal puttes og sove lidt senere end han egentlig har behov for, men simpelthen fordi I skal være sikre på at han er træt nok til at kunne overgive sig til søvnen. Der er ingen grund til at bruge ½ time eller mere på at han hopper rundt i sengen og I alle er frustrerede, så hellere putte ham ½ time senere og afkorte seancen til kun at vare 10 minutter.
Jeg ved godt at det er hårdt, fordi man jo også selv er træt og så er det så dejlig nemt at lægge til brystet. Men brug f.eks. juleferien til at få ændret vaner, her er I måske hjemme begge to og har derfor mere overskud og kan hjælpe og støtte hinanden :o)
Med hensyn til en dagsplan så kan den se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover måske kun 45 minutter og det er helt okay
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf. Også gerne rester fra aftensmaden, det kan være godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), grøntsager osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager. Der skal være mad som er moset og mad i stykker. Det kan f.eks. være kartofler eller ris der moses med lidt sovs og frikadelle spises i stykker ved siden af. Sødmælk af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20.
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og behøver ikke yderligere mælk nat eller tidlig morgen. Når han tilbydes mælk på dette tidspunkt, så er det helt fint, hvis han spiser mere eller mindre sovende, han kan så efterfølgende puttes tilbage i sin egen seng.
Jeg håber at ovenstående forklaring og plan for dagen giver en idé om hvordan I kommer videre og hvad I skal starte med :o)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske