Svar: Mad- og søvnplan - 5 mdr.
5. december 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder som en rigtig god beslutning at I er gået over til mme af flaske og er stoppet med amning. Det sker nogle gange at børn ikke tager nok på at modermælk og så er det jo rigtig godt at man har et sundt alternativ og for Sofie har det været rigtig godt!
Det sker ofte også, at når barnet har taget meget lidt på i starten og amningen ikke har fungeret optimalt, så vil barnet efterfølgende ofte også spise mindre en gennemsnittet. Det er ofte som om at barnet har vænnet sit til at få en meget lille mængde og selvom man skifter over til flaske og barnet har lettere ved at spise, så får man ikke barnet til pludselig at spise store mængder. Derfor kan I ikke sammenligne med andre børn, det bliver I bare frustrerede over. I er nødt til at se på, hvordan hun trives og hvordan hun tager på og et indtag på 500-700ml kan sagtens være nok for Sofie, også selvom det er mindre end de gennemsnitlige anbefalinger. Så hold fast i den mængde dagligt.
Derudover vil det være rigtig fint at tilbyde hende skemad 2 gange dagligt og normalt vil man anbefale at du starter med skemaden og tilbyder flasken inden lur. Netop for at give bedst mulig plads til begge dele. Men nogle gange så er det også en mulighed at tilbyde flasken lige når barnet vågner, fordi hun er mest interesseret i at spise der og føler naturlig tørst og så tilbyde skemaden inden hun skal sove ... Du må forsøge det som du tror virker bedst :o)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme
Formiddag 9: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Flaske med mme ca kl. 13
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16.30-17: Flaske med mme
Powernapper ½ times tid
Aften 18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme eller vælling ca kl 20
Sen aften/nat 24-01: Flaske med mme
Som du kan se indgår der i denne plan 6 flasker med mme og evt. vælling (fordi smagen måske er mere interessant for hende) og to måltider skemad.
Det gør ikke noget, hvis hun i hver flaske drikker 100ml - så får hun jo samlet 600ml i døgnet og det kan være helt fint i forhold til den pige hun er. Det gør heller ikke noget, hvis hun normalt kan drikke 150-180ml f.eks. tit gør det morgen og sen aften og så drikker lidt mindre om dagen - det må gerne være lidt fleksibelt og hvis hun på visse tidspunkter drikker godt med mælk i flasken, så kan hun måske på andre tidspunkter fint nøjes med at få 40ml mme af en kop - fordi hun samlet set, faktisk når op på at få den mængde hun har behov for og trives med.
Nogle gange kan man skabe interesse for mme ved at skifte lidt mellem de forskellige mærker. Prøv f.eks. Hipp, som har ry for at være lidt sødere i smagen ...
Man kan også nogle gange gøre mme interessant ved at søde den lidt, komme ca 1 tsk sukker i 100ml mme fordi den lidt søde smag nogle gange tiltaler .. men det bør naturligvis trappes ud igen.
I forhold til din datters alder, kan du også forsøge med noget vælling, fordi det ofte smager helt anderledes og da hun godt kan lide grøden, så er majs eller risvælling måske et større hit hos hende. Hun må gerne få to flasker vælling dagligt.
Derudover vil jeg sige, at det nogle gange hjælper lidt på interessen for flasken, at tilbyde den imens barnet ligger ved siden af en - evt. lade hende selv prøve at styre det lidt. Du kan evt. give hende flaske i barnevognen, når hun skal sove. Det at ligge skærmet under kalechen og skulle falde til ro, kan nogle gange hjælpe på at ville drikke flaske.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske