Svar: Problemer med mad og rytme - kan det være tænder?
5. december 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Er det smagen af mme eller flasken, som Oli afviser? Det er jo lidt interessant at finde ud af :o)
Hvis han afviser på grund af smagen, så synes jeg du skal tilbyde ham en anden form for erstatning. Prøv at købe babymælk eller hipp for at se om han bedre kan lide smagen af dette. Du kan også prøve at søde mme med en lille smule sukker, fordi den søde smag måske vil tiltale ham ...
Men ellers tænker jeg, at du med den alder han har, godt må give ham lidt vælling. Han kan få to flasker vælling dagligt og netop fordi han er glad for grød, så vil han måske kunne lidt ris- eller majsvælling bedre end erstatning. Vælling tæller også med i mælkeregnskabet :o)
Hvis det er flasken han protesterer over, så tænker jeg at du nogle gange måske i stedet kunne få ham til at drikke mme af en kop - evt. en tudkop og på den måde kan du måske godt få lidt ekstra i ham. Det kunne f.eks. være efter skemad, hvor han ofte afviser flasken helt - så kunne en kop med mme være bedre end slet ingen mælk. Samtidig kunne det, at han ikke får flasken for tit måske gøre at han bedre accepterer den, når han så får den.
En plan for dagen med de tider du har sendt, ser således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 07.30-8.00: Grød med lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9: Flaske og hvis han afviser den, så prøv med mme af en tudkop i stedet. Drikker han 100ml (1 dl) af flasken, så er det helt fint, han behøver ikke drikke mere efter også at have spist grød. Det er faktisk helt fint :o)
Frokost 11.30-12: Flaske og afviser han denne, så tilbyder du ham lidt grøntsagsmos som aftalt med din sundhedsplejerske. Til mosen får han vand af kop.
Hvis han ikke har fået flaske, men mos, så tilbyder du ham flaske eller mme af tudkop inden han skal sove middagslur. Har han drukket flasken til frokost, så behøver han ikke mælk igen inden han skal sove.
Puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag kl 16: Tilbydes flaske, nødes lidt ligesom nu og accepterer og spiser. Hvis han slet ikke vil drikke, så tilbyd lidt frugtmos med mme på (som en gammeldags frugtgrød med fløde) og vand eller tudkop med mme af kop.
Powernapper ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Tilbydes flaske med vælling, fordi han måske bedre kan lide denne smag kl. 19.30 (1½ time efter aftensmad)
Puttes til natten
Det vil normalt være nødvendigt med en flaske sen aften omkring midnat, hvor han vil kunne spise mere eller mindre i søvne. Det synes jeg er værd at forsøge. Hvis han f.eks. kan drikke 180 ml sen aften og tidlig morgen, så er en stor del af hans indtag dækket der og så kan du tage det lidt mere roligt og ikke presse ham helt så meget om dagen. Det gør det lettere at acceptere at han om dagen kun drikker 100ml af flasken eller måske nogle gange kun 50ml af en tudkop ...
Nogle børn bliver trætte af flasken og trætte af erstatning. Modermælk skifter smag efter hvad man som kvinde spiser, men modermælkserstatning smager af det samme dag ud og dag ind. Derfor bliver nogle børn naturligt trætte af det og derfor kan det nogle gange hjælpe at variere lidt ved at skifte mellem de forskellige produkter eller f.eks. tilbyde lidt vælling.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske