Svar: Er han indadvendt?
6. december 2008
Alder:
7 mdr.
Kære A
Mikkel lyder til at være en rigtig dejlig lille dreng, jeg kan dog godt forstå din bekymring og da jeg ikke kan se ham, er det meget svært for mig at sige, hvorvidt det handler om at han er lidt genert og almindeligt tilbageholdende eller om andre ting kan gøre sig gældende.
Den bedste til at vurdere dette er din sundhedsplejerske eller egen læge, fordi de kan stå med ham i hænderne, have kontakten med ham og opleve ham, se hvordan han er og reagerer i det personlige møde ... laver sundhedsplejerskerne i din kommune Boel-prøver? Nogle steder er den afskaffet, andre steder laver man den fortsat, men uanset hvad, så kunne den måske være et godt redskab hos jer - spørg din sundhedsplejerske om hun eller en kollega vil lave den.
BOEL står for Blik Orienteret Efter Lyd og er en prøve, hvor man danner sig et indtryk af hvordan barnet indgår i samspil, hvordan barnets opmærksomhed er og hvordan barnet reagerer overfor bestemte syns- og lydindtryk. Jeg nævner dette fordi de ting du nævner, godt kan være tegn på at din dreng har nogle problemer som han skal undersøges for.
Jeg tænker her især på at du skriver, at han sjældent smiler og pludrer og at han reagerer mest og meget positivt på når du tumler med ham vildt. Det er når du tumler med ham, giver ham svingture, kilder ham, at du får flest udtryk frem - glæde og grin - ellers virker han stille og mut.
Det kan være helt normalt, det behøver ikke betyde at der er noget galt, men det kan også være tegn på forskellige problematikker, som I bør være opmærksomme på ... jeg ved godt at dette kan lyde diffust, men samtidig tænker jeg også at der ikke er grund til at nævne en masse forskellige ting, fordi du så måske vil bekymre dig fuldstændig unødigt. Prøv derfor i første omgang at bede din sundhedsplejerske aflægge jer et ekstra besøg og tal med hende om, hvad du oplever :o) Det er en helt fornuftig bekymring du har og naturligvis skal din dreng ses og vurderes.
Håber du kan bruge dette og at jeg ikke har gjort dit unødigt nervøs. Knus herfra :o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske