Brev:
Hvordan sikrer jeg han får mælk nok?
6. december 2008
Alder:
9 mdr.
Hvordan sikrer jeg han får mælk nok?
Kære Helen
Så har jeg lige et par nye spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med.
Noah er nu blevet 9mdr (80cm/11kgs) og han vil stadig ikke tage flaske, så han får sin mælk bla via amning.
Jeg startede på arbejde for en måned siden og det er heldigvis gået fint med pasning, putning til lur mm. Efter jeg er startet, er han blevet ammet inden han skulle sove om aftenen ca 1930, 1 x omkring midnat og 1 x tidlig morgen. Jeg har nu lige været syg en lille uge, og hans far har taget ham om natten, så han har ikke fået mælk bortset fra den ene gang om aftenen kl ca 1930. Det lader ikke til at genere Noah og jeg er så glad for at hans far og jeg nu kan deles om opgaven om natten, da jeg virkelig trænger til noget nattesøvn. Noah har faktisk sovet bedre de nætter jeg ikke har været der, og er kun vågnet en enkelt gang i nattens løb. Ved selvfølgelig ikke om dette holder.
Jeg er bekymret for om Noah får mælk nok. Har læst, at han skal have ½ l om dagen, hvilket han jo ikke får nu. Kan godt mærke, at jeg har meget mindre mælk til ham og tror snart det forsvinder helt. Går ikke ud fra man kan holde mælkeproduktionen kørende på blot en amning i døgnet.
Noah spiser havregrød med 1 1/2-2dl vand, samt sveskemos om morgenen. Flerkornsgrød ell fuldkornsgrød m 1 ½-2 dl vand til frokost, samt rugbrødshapser (bondebrød) mm. Ca ½-1dl sødmælksyoghurt m frugtmos til eftermiddag. Til aften grøntsagsmos, samt smagsprøver af hvad vi andre får. Derudover får han frisk frugt, skorper mv.
Til måltiderne drikker han vand af lille kop. Jeg har forsøgt med MME og alm sødmælk, men det er han ikke så glad for og tager kun en enkelt slurk. Han kan også drikke et par slurke fra sin kop med tud, men ikke mere end det endnu.
Så hvad skal jeg satse på, hvis han skal have mere mælk. MME eller sødmælk i kop med tud? Kan jeg evt bruge mælk i stedet for de ca 2x2dl vand der kommer i hans grød? Der er mælk i mosen om aftenen. Alternativt skal jeg forsøge at sætte antallet af amninger op igen, men det er jeg ikke så glad for, medmindre du mener det er nødvendigt?
Må jeg give ham ost, lillebror ost, smøreost eller lign på knækbrød?
Af en eller anden grund får han hård mave/lidt forstoppelse af min grøntsagsmos, som gerne er med kartoffel, gulerod, (broccoli), smør, vand og mælk. Lige så snart han får beauvais kartoffelmos fra pulver, er der ingen problemer. Skal jeg tilføje mere, eller anden form for fedtstof, for at afhjælpe dette – eller har du noget andet råd? Vil helst lave mosen selv.
Tak og hilsner fra Noahs mor :o)