Svar: Hvordan sikrer jeg han får mælk nok?
6. december 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Noahs mor
Det vil være rigtig fint, hvis du kan bibeholde amning 1-2 gange dagligt - en gang som udgangspunkt og vågner han så tidlig morgen og har behov for en ekstra tår, så kan du amme ham der. Du kan sagtens bibeholde en amning inden putning til han er et år, med mindre han selv siger til og den væske og tryghed det giver ham at blive ammet er rigtig god for ham.
Derudover vil det være en rigtig god idé at lave hans grød med enten mme eller sødmælk, så han på den måde sikres ekstra mælk. Samtidig er mælk i maden også med til at energiberige lidt ekstra og det er vigtigt i forhold til den energi han højst sandsynlig lægger for dagen, han er jo i en meget aktiv alder :o)
Derudover er det fint at tilbyde ham yoghurt, tykmælk eller A38 med frugtmos og du kan også tilbyde ham ost af forskellig slags. Det kan både være smøreost eller ost i stænger, som han kan gnave. Derudover kan han også få sovs på sin mos om aftenen og stille og roligt skal han jo til at have mere og mere af jeres mad.
Det er fint at du giver ham kartoffelmos, hjemmelavet eller fra beauvais, men efterhånden er han ved at være så gammel, at han i stedet kan få kartofler moset med lidt sovs om aftenen og så kan spise frikadelle i stykker ved siden af. Ligesom han også kan spise boller i karry, spaghetti med kødsovs, lasagne og lignende børnevenlige retter. Jo mere varieret du kan give ham jo bedre er det - også for hans mave.
Knækbrød er måske lidt hårdt at spise, i stedet kan du bage nogle boller, som han kan få som mellemmåltider. Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Da din dreng ikke får flaske med mme og selvom du bruger mme i grød og mos, sandsynligvis ikke når op på 400ml dagligt, så vil det være rigtig godt at du giver ham jerntilskud.
Ellers ser en plan for dagen således ud:
Tidlig morgen 05: Amme evt. efter behov og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mme eller sødmælk, tilbydes vand af kop evt. forsøge med mælk sødmælk eller mme af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost. Frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Sover formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, frikadelle, kogte grøntsager og lignende, vand af kop.
Sover middagslur 13.30
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, evt. lidt ost, en portion tykmælk eller lignende med frugtmos og frisk frugt i hånden fint. Vand af kop
Aften 18: Familiemad, spiser det samme som I andre, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Der skal være mad i stykker og der kan fortsat suppleres med lidt mos - f.eks. kan kartofler moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker. Vand eller forsøge med mme eller sødmælk af kop
Evt. lidt frugtgrød eller anden grød som godnatmad, der kommes mælk på grøden. Vand af kop
Puttes til natten med amning ca kl. 19.30-20
Det er dejligt at jeres dreng allerede er begyndt at sove igennem og derfor har jeg ikke lagt en amning ekstra ind. Jeg synes det er fornuftigt nok at holde fast i de gode rutiner og det faktum, at han selv er begyndt at sige amningen fra. Derfor er det fint, at nøjes med amning 1-2 gange dagligt efter behov og derudover supplere ved at komme mælk i og på maden, give ham ost, sovs osv. og stille og roligt få mad, der tager udgangspunkt i den mad I andre spiser.
Måske er en gang risengrød heller ikke af vejen :o)
Jeg håber ovenstående plan viser dig hvordan, fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske