Svar: Afføring, blende mad og mos om aftenen
6. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Maibrit
Afføringen kan godt ændre konsistens som du beskriver, når barnet begynder med skemad og den vil ofte ændre sig lidt hele tiden i takt med at barnet spiser mere og mere varieret. Du skal naturligvis prøve at sammensætte maden så varieret som muligt, da det er med til at holde maven igang - f.eks. anbefales det normalt at grød max udgør to af dagens måltider og at resten man tilbyder er grøntsagsmos. Derudover skal du naturligvis medtænke hvad du giver af frugt, væske osv, da det alt sammen spiller ind på hvorvidt afføringen bliver hård eller for tynd og klistret.
Der er en god idé at tilbyde de lidt grovere grødtyper fra 6 måneders alderen - her tænker jeg på havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. De har en noget anderledes konsistens og kræver lidt mere tilvænning, der skal arbejdes lidt med mundmotorikken når man spiser havregrød .. mere end der f.eks. skal med risgrød :o)
Derudover kan man i 6 måneders alderen begynde med en lille smule kogt kød og fisk i grøntsagsmosen, hvilket er med til at give en lille smule mere struktur og i 7-8 måneders alderen godt begynde at gøre mosen gradvist grovere og f.eks. nøjes med at mose med en gaffel og ikke mose med blender. I 8 måneders alderen vil de fleste børn godt kunne tygge og vil her kunne begynde med små brødhapsere og lignende.
Med hensyn til dagsrytme og min anbefaling om at tilbyde barnet grøntsagsmos til aften, så er det for mig helt naturligt at servere dette, fordi udgangspunktet er familiens mad og barnet skal stille og roligt lære at spise det samme som den øvrige familie. Det er derfor helt naturligt at man laver mos af de grøntsager som familien spiser - og stille og roligt også begynder at give barnet kød, fisk, sovs osv. så barnet lærer og også oplever at spise det samme som den øvrige familie.
Grøntsagsmos efterfulgt af amning eller en flaske vælling inden sengetid mætter rigtig fint til natten. Mange forældre tror at barnet vil sove igennem hvis de fylder rigtig godt på og både giver grød, vælling og ammer; men ofte virker det lige modsat - man skal huske på at barnets tarme vil arbejde på højtryk for at nedbryde føden og det kan give en mere urolig nat ... I princippet er det langt bedre at fylde barnet ekstra op hele dagen igennem og ikke kun om aftenen - det giver mere ro om natten.
Grøntsagsmos om aftenen er altså for mig ikke kun kartoffelmos, men kan være mos af alle slags grøntsager - udbuddet bliver større og større i takt med at barnet bliver ældre. Stille og roligt kommer grøntsagsmosen også til at indeholde kød, sovs, ris osv. indtil barnet f.eks. bliver i stand til at spise lasagne eller lignende :o)
Jeg håber ovenstående er svar nok på dine spørgsmål, rigtig god jul til jer også :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske