Brev:
Hvor meget skemad og MME
6. december 2008
Alder:
7 mdr.
Hvor meget skemad og MME
Hej Helen,
Matilda er 7 måneder den 15 december og vejer ca.7.7kg nu. Hun trives godt og er altid glad, græder næsten aldrig og sover hele natten og i løbet af dagen uden noget problem. Hun er fået skemad siden hun var 5.5mdr og nød det rigtig meget. Men nu synes jeg at hun ikke rigtig har meget appetit og jeg er bekymret over om hun ikke får nok MME og skemad.
Tit har vi svært ved at få hende til at spise især hvis hun får øje på noget andet, det kan være hundene der flytter sig eller hvis min mand kommer ind i køkkenet osv. Hun vil også meget hellere lege med de legesager som står på bordet, skal vi fjerne dem?
Her i England anbefaler de imellem 500 til 600ml MME on dagen når de også får skemad.
Vores dag ser sådan ud:
Kl.7.00 200ml MME+ her drikker hun gerne hele flasken
Sover lidt videre
Kl.8.00 Grød med frugt lavet med omkring 60ml MME+ spiser næsten ikke noget af det. Hvad størelse er en normal portion?
30min power nap som det passer hende
Kl.10+ Her fik hun normal noget mælk og kunne godt drikke det hele 200ml men ville så ikke have skemad. Så vi slettede den og det var ikke noget problem.
Kl. 12.00 Middagsmad som består af hjemmelavet grønsagsmos og indtil videre har hun kun fået det med kylling. Her får hun omkring 5 isterninger men tit spiser hun kun 70% af det. Skal man give pudding ovenpå, i.e. yoghurt eller frugt? Er 5 isterninger en for stor portion?
Sover indtil 14.30 hvor vi tit bliver nødt til at vågne hende.
Kl. 14.30 + får 200MME men drikker sommetider kun 160ml
Sover eftesmiddags lur på en time
Kl. 17.00+ 200MME men drikker sommetider kun 160ml. Hun fik her normalt skemad men så ville hun ikke drikke noget mælk Kl19.00 så vi begyndte at give hende skemad kl19.00 i stedet for.
Kl. 19.00+ grød med frugt lavet med ca. 60mlMME. Hun spiser kun lidt af det.
Så sover hun til kl6.30 eller kl.7.00. Vi har prøvet at vække hende inden vi går i seng og give hende mælk og hun kan godt drikke lidt men så drikker hun det mindre on morgenen alligevel.
Helen, hvad synes du at hun skal have om dagen, får hun nok og er jeg bare bekymret uden nogen grund. Hvor meget er en portion mad? Hun har lige i sidste uge fået hendes første tand og den synes hun er meget sjov at mærke med fingerne eller tungen. Hun er meget meget mild og glad,er vild med folk som altid får et smil,har masser af energi til at lege og vil være med til det hele,sidder aldrig stille.
Hun kan nu sidde op uden problem og det har hun gjordt siden 5.5 måned, men hun viser ikke noget tegn på at kravle, er det normalt? Hun er ikke vild med at være på maven og hvis hun ligger og sparker på ryggen er hun tilpas bare med at ligge på ryggen og vender og drejer sig ikke sådan, selvom at vi har set hende rulle rundt før hun begyndte at sidde. Hun kan få fat i ting med hendes tommeltot og pegefinger i stedet for at bruge hele hånden, pincer grip hedder det her i England.
Min dagplejer siger at hun er meget tidlig på den med det hele. Vi har prøvet at give hende en ske selv også og hun kan føre maden i munden med lidt hjælp, men der går aldrig længe får hun så er træt af det. Hun er også begyndt at være græde lidt når hun sidder og skal spise og vi kan ikke forstå det for eller græder hun ikke. Hun er meget glad for at spise finger mad og kan sagtens sidde med en banan, melon, agurk, gulerod, riskage osv. Hun drikker rigtig gerne vand af kop og synes at det er alletiders.
Hvad gør vi forkert, jeg er bare så ked af at det ser ud til at hun ikke rigtig har lyst til mad mere, for det havde hun i starte. Skal maden stadigvæk være moset? Er der noget galt?
Jeg håber at du kan hjælpe os.
Tusind tak
Lotte