Svar: Hvor meget skemad og MME
6. december 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lotte
Det lyder som om at Matilda er rigtig godt med finmotorisk og også som om at hun virker interesseret i jeres mad og er glad for at få mad i hånden, som hun selv kan tygge lidt i. jeg synes derfor du skal prøve at udnytte dette.
Derudover tænker jeg, at det i 7 måneders alderen ofte vil være fint med flaske 4 gange dagligt, - ofte tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. At give flaske på disse tidspunkter giver samtidig bedre plads til maden i løbet af dagen og når jeg ser din plan for dagen, så tænker jeg at tilbuddet om mælk og mad måske ligger lidt for tæt på hinanden generelt ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme ca 150ml (prøv at undgå de 200 for at give bedre plads til morgenmaden) og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden, forsøge med ½ bolle med lidt smør, fordi hun er så interesseret som hun er. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes brødskorper i hånden, agurk eller lignende. Kan også tilbydes rester fra aftensmaden, det kan være f.eks. lidt grøntsager og ris med lidt sovs eller lidt kogte grøntsager i hånden, som hun kan sidde og gnaske i sig.
Puttes til middagslur ca kl. 13.30 med en flaske mme, drikker måske kun 100-150ml fordi hun også har spist grød og det er helt fint.
Eftermiddag 16: Tilbydes flaske, hvis hun ikke har fået inden middagslur, men ellers kan hun tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos eller bare lidt frisk frugt i hånden og små hapsere af en bolle ligesom om formiddagen. Vand af kop.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, ris, sovs osv. Indmaden af en frikadelle kan moses i grøntsagerne, hun kan få kogte blomkål-, broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende i hånden og gnaske i selv.
Puttes til natten med en flaske kl. 19.30 og drikker alt det hun vil og kan
Sen aften 23-24: Flaske og drikker igen alt det hun vil og kan
Sover indtil næste morgen tidlig
Som du kan se af denne plan, så anbefaler jeg altså at I forsøger med lidt mere familiemad og variation, samt forsøger at ændre lidt på tidspunkterne i løbet af dagen. Både de tidspunkter hun sover på og de tidspunkter hun tilbydes mælk og mad på - netop for at få det hele til at gå op i en højere enhed :o)
Hvad angår mængden af mad, så tænker jeg at en normal portion ofte ligger på mellem 1-2 dl. færdig grød eller mos. Det gør ikke noget, hvis jeres datter ikke spiser store mængder, det vigtigste er at hun spiser lidt og vender sig til at spise på de angivne tidspunkter, samt synes det er sjovt og hyggeligt. Det at spise skal forbindes med noget rart.
Med hensyn til hendes finmotoriske udvikling, så er det rigtigt at hun er lidt langt fremme i skoene her. De fleste børn vil først begynde med pincetgreb i 9-10 måneders alderen og de fleste mestrer ikke selv at spise med ske, før de er omkring 16 måneder. Gaffel er dog noget lettere at spise med, det kan de fleste godt et sted mellem 7-9 måneder ...
Det er bedre at give hende lidt mad i hånden og lade hende spise dette selv end det er at give hende legetøj imens hun spiser - maden skulle i sig selv gerne være interessant nok og variation kan I give mere og mere af, med den alder hun har nu :o)
Jeg håber mine plan giver dig lidt idé til at komme videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske