Svar: Spise selv - 8 mdr.
7. december 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Jeg synes det du fortæller omkring Emil og hans madindtag lyder rigtig fint og alderssvarende - der er såmen ingen grund til hverken panik eller forvirring :o)
Det der mangler mest i jeres plan for dagen er frugt og mælk. Hvis Emil ikke er til frugtmos, er han så f.eks. til lidt frugtgrød med mælk på? Det skal jo også bare 'sluges' og smager sødt og lækkert ... Frisk frugt og friske bær er også en mulighed.
Han vil have godt af at få lidt frugt om formiddagen. Det behøver ikke være en decideret formiddagsmåltid, da han for det meste sover på det tidspunkt, men det kunne være i forlængelse af hans grød om morgenen. Han kan således sagtens starte med en havregrød eller flerkornsgrød (evt. med frugtmos, hvis han vil det) og ellers få lidt frisk frugt eller bær som eftermåltid. Derudover kan han tilbydes lidt frugt om eftermiddagen eller som dessert efter aftensmaden og som en 'godnatgrød' inden sengetid, så I er sikre på at han ikke går sulten i seng.
Det er rigtig fint at I tilbyder ham grøntsagsmos og ved siden af forsøger med små brødhapsere,godt kogte pastaskruer osv. Det gør ikke noget, at han kun spiser 4-5 hapsere og derefter får lidt mos som supplement - det er helt aldersmæssigt okay. Øvelse gør mester og i takt med han blive ældre, bliver han også bedre til det og kan spise mere.
I må gerne tilbyde ham makrel, rognguf, sildepostej eller lignende på hans brødhapsere til frokost - grøntsagsmosen kan faktisk også bruges som lidt smørbar pålæg.
Det er fint ikke at fokusere på hans indtag af mængde, men mere på hans lyst til at spise og at det skal være hyggeligt og at I har en rutine omkring maden, sidder ved bordet, spiser sammen osv. Lidt har også ret, lidt er bedre end ingenting:o)
Det er super at han spiser groft mos, fint!
Med hensyn til mælk, så ammer du stort set ikke mere, men Emil har forsat behov for en del mælk og han bør få enten modermælk eller modermælkserstatning til han er et år. Når han er 9 måneder kan komælk begynde at udgøre en større del af hans indtag, men det er en god idé, hvis han ikke kun får komælk, når han ikke er ældre end han er. Han kan altså godt få en lille portion tykmælk eller lignende med frugtmos på, ligesom han også kan få sovs osv. men han bør ikke udelukkende få komælk. Han bør få mindst 500ml mme (eller modermælk) dagligt, det svarer normalt til 3 amninger eller 3 flasker. Det vil sige tidlig morgen, aften inden putning og igen omkring midnat.
Hvis han kun ammes en gang dagligt, så vil det altså være relevant at han får mme af flaske to gange dagligt og hvis han ikke får flaske, så må du forsøge at få ham til at drikke mme af kop. Hvis han ikke får mindst 400ml mme dagligt, så skal han have jerntilskud hver dag indtil han er et år. Modermælkserstatning vil umiddelbart være godt for ham, fordi han derigennem også får lidt ekstra vitaminer og mineraler og jeg ved jo fra dit tidligere brev, at han jo taber sig lidt ...
Han må gerne få lidt suppe en gang imellem, men det er rigtigt at I generelt skal holde lidt igen med den meget salte mad. Han må også gerne få lidt fløde :o)
Med hensyn til ½ bolle med smør, så kan denne gives som 1/4 bolle i hånden eller den kan gives som små brødhapsere. Bananen må gerne moses groft.
Håber dette hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham. Han lyder som sagt til at være rigtig godt med, der er ingen grund til panik.
Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske