Svar: Hun kan ikke lide grød ...!
7. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Livs mor
Da Liv tilsyneladende er gladest for grøntsagsmos, så kunne du måske forsøge at bruge dette som topping på en grød. Start f.eks. med en risgrød som er mild og fin i konsistensen - køb en ren industrielgrød, det er lettest at lave og ikke så frustrerende, hvis du skal smide noget af det ud :o)
Kom lidt gulerodsmos, ærtemos eller hvad hun nu kan lide på som topping, så du i stedet for kartoffelmos bruger risgrød som basis. På den måde får du stille og roligt måske vænnet hende til at spise lidt grød.
Med hensyn til frugtmos, så prøv at købe lidt forskellige glas, prøv f.eks. med pæremos, som ofte er meget lindt og sødt i konsistensen og prøv også med f.eks. frugtmos med fuldkorn.
Når du finger noget hun godt kan lide, så kan du stille og roligt lade det indgå sammen med grøden og på den måde måske også få hende vænnet til at spise lidt grød. Du kan f.eks. lade havregrøden udgøre en meget lille del af frugten i starten, men stille og roligt lade den fylde mere og mere.
Hvis hun er helt afvisende overfor frugt, så kan du måske lære hende det, ved at tilbyde hende lidt frisk frugt i hånden. Hun er jo tilsyneladende meget glad for at putte i munden og nyder at sidde og sutte og gnaske på noget. For at det ikke skal knække og hun skal få det galt i halsen, så prøv med de meget bløde frugttyper i første omgang. Det kan være appelsinbåde, både af blommer, fersken eller kiwi. Det er blødt og sætter sig ikke så let galt i halsen.
Hun må gerne få en skive brød eller en brødskorpe som du også forsøger med. Du må her vurdere, hvorvidt hun får bidt for store stykker af og du må gribe ind eller om hun kan klare det selv. Det er helt naturligt at en brødskorpe bliver blød og opblødt med spyt og hun vil sidde og gnaske i det, og det kan hun normalt godt klare og hun vil elske det, men modsat kan stykket naturligvis også være for stort til hende. Så må du fjerne skorpen og give hende en ny og hun kan starte forfra. Det handler ikke så meget om at hun skal spise det, men mere om at hun skal øve sig mundmotorisk og vende sig til at det der kommer i munden har forskellig smag :o)
Med hensyn til hvornår Liv spiser, vågner, står op osv. så må du forsøge at finde ud af, hvilken rytme der passer hende bedst. Det gør ikke noget at hun først får flaske kl 08, hvis hun i øvrigt spiser det hun har behov for og generelt trives. Men hvis hun spiser for lidt, ikke tager på i vægt og generelt har problemer med at tage imod mad og mælk, så du simpelthen ikke kan dække hendes behov, så bliver du nødt til at drøfte dette med lægen. Jeg ved at du har nævnt denne problematik tidligere ...
Det er sådan, at små børn faktisk godt kan have en spiseforstyrrelse og det skal man naturligvis have hjælp til. Det kan skyldes rigtig mange ting og det er meget svært for mig at sige, hvad det hos jer kan handle om. Her må din sundhedsplejerske eller læge på banen for at vurdere, hvorfor I har de problemer I har og hvad der er acceptabelt i forhold til lille Liv ...
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske