Svar: Søvn dag og nat - 5 mdr.
8. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lea
Det er helt normalt at Matthes nu begynder at være lidt mere vågen og aktiv i længere tid inden han skal sove igen og pas på at du ikke kommer til at putte ham for tidligt. Det er helt fint, hvis han er oppe et par timer inden han atter skal sove.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske 1½ time
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30, sover her ofte den længste lur, som godt kan vare ca 2 timer ...
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernapper ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller tilbydes flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Tidspunktet afhænger af hvorvidt han har sovet sidst på eftermiddagen og hvor længe og hvor meget han har sovet.
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 23.30-05.30: Behøver sandsynligvis amning x 1 i dette tidsrum, de fleste børn er 6 måneder inden de begynder at kunne undvære dette.
Det er fint at du vipper vognen eller triller ham lidt, når du fornemmer at han vågner for tidligt og sagtens kan sove lidt mere.
Det er også sådan at børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger - det man kalder for 19 ugers spring eller tigerspring, ligesom der også ligger en fase omkring 26 uger:o)
Fasen Matthes gennemgår lige nu, som sandsynligvis passer meget fint med de 19 uger er ofte kendetegnet ved at han bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom han er på din arm.
Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder han også at vende sig fra ryg til mave og omvendt, og han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns) og dreje rundt om sig selv.
Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og så omkring 26 uge begynder næste fase så... Alt efter om barnet er født lidt før tid eller født efter termin kan faserne godt rykke sig et par uger.
I kraft af den udvikling Matthes gennemgår, så er han også meget mere bevidst end tidligere. Han er således mere og mere afhængig af en fast soverytme, fast ritual, det gør ham rolig når ting er genkendelige og det er derfor et rigtig godt tidspunkt at arbejde lidt på lidt faste rutiner. Det vil sige faste tidspunkter at tilbyde mad, bryst og så putte ham på samt en fast måde, man gør tingene på, så det på sigt bliver genkendeligt og trygt. Derfor er det også fint at du netop forsøger at holde ham sovende, når han skal sove og at du samtidig så også er opmærksom på ikke at putte ham for tidligt, men først når han egentlig er klar :o)
Med hensyn til vaccination, så giver di-te-ki-pol + hip, som han også fik ved 3 måneders alderen normalt ikke store bivirkninger. Han kan måske få lidt feber og vre lidt rød, hævet og øm, der hvor han er blevet stukket.
Hvis du syntes at han reagerede på stikket sidste gang og det gjorde ondt på ham, så kan du købe et emla-plaster på apoteket. Det kan lokalbedøve indstiksstedet, sæt det på 1½-2 timer før han skal stikkes, så gør det ikke så ondt:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske