Brev:
Bordskik - 11 mdr.
8. december 2008
Alder:
11 mdr.
Bordskik - 11 mdr.
Hej Helen
Lige et spørgsmål om mad og opdragelse.
Vores dreng på 11½ måned er også begyndt at smide rigtig meget med maden. Vi er klar over, at det er en del af hans udvikling, men vi vil også gerne begynde at sætte lidt grænser, så han ved hvordan man spiser pænt.
Tidligere (før dagplejestart) syntes vi egentlig det gik rigtig godt med at spise mad i små og store stykker (grøntsager, kød og rugbrød), men lige nu når vi spiser aftensmad, spiser han stort set kun sin grøntsagsmos, alt andet kaster han på gulvet. Hvis han får noget, han rigtig godt kan lide, som havregrynsboller til eftermiddag, ryger intet på gulvet.
Vi har læst, at du anbefaler at flytte barnet fra bordet eller flytte tallerkenen væk. Men han vil jo gerne spise mosen, og er altså stadig sulten. Vil det være en idé istedet at holde fast i hans arm, når han vil kaste det, for at standse processen, eller hvad anbefaler du?
Vi har også overvejet, om det skyldes, at han er mere træt om aftenen og ikke orker at spise selv, men i weekenden til frokost skete det samme.
Med venlig hilsen
Anna