Svar: Bordskik - 11 mdr.
8. december 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Anna
Hvis du med "holde fast i hans arm", mener holde ham i hånden på en god måde, så han slapper af og bedre kan koncentrere sig om at du hjælper ham med de mosede kartofler eller hvad I nu får, så er det helt fint. Men hvis "holde fast i hans arm" er hårdt eller på nogen måde voldsomt, så er det ikke nogen god idé :o) Så tænker jeg, at det at flytte tallerkenen imens I siger "Nej!" måske virker bedre. Netop fordi det er en handling han kan forstå - "hov nu forsvinder min mad". Han vil naturligvis protestere og så skal I naturligvis give ham maden igen, fortælle han skal spise pænt osv.
Men ellers så handler det jo i forhold til hans alderstrin og udvikling meget om at fortælle ham, hvad I gerne vil have, mere end fokus på alt det han gør forkert ... Prøv derfor at fortælle at maden skal ind i munden "Ind i munden, ikke på gulvet, ind i munden, sådan ja, hmmm, dejlig mad" og "vil du smage mors, må mor smage din mad?" osv. så det at spise maden bliver det interessante og ikke at lege med maden.
Og så tænker jeg også at I har fuldstændig ret i at det sagtens kan skyldes at han om aftenen er træt og har svært ved at overskue måltidet. Det kan her hjælpe at servere maden adskilt, evt. en tallerken inddelt i rum, så der kan ligge forskellige fødevarer i de forskellige rum. Det gør det langt mere overskueligt end at det hele ligger bunket sammen på tallerkenen. Kun lidt af gangen og derudover må I hjælpe ham. I kan mose kartoflerne med lidt sovs og give ham det med en gaffel, så kan han selv spise lidt af frikadellen ved siden af.
Hjælp ham, guide ham og motiver mere end at skælde ud :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske