Svar: Op og sidde hos far ... mor
8. december 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Mor K
Jeg synes det er helt fint at lade jeres dreng sidde på skødet og vågne stille og roligt op ved morgenbordet og nyde dette imens han spiser. Jeg synes faktisk også det er helt okay, at han i perioder, hvor han er meget træt efter en lang dag, synes det er rart at sidde på skødet om aftenen, når I skal spise og det er som oftest en periode ... Behovet går normalt over igen.
Det betyder naturligvis ikke at I skal opfordre ham til det eller motivere ham til at sidde mere på skødet end til at spise siddende på sin egen stol / eller voksenstol med pude :o) I skal stadig forsøge netop at motivere ham til at sidde selv ved at give ham en stol, som han synes er lidt sejere at sidde på ...
Man kan sagtens lade ham starte lidt med at sidde på skødet, hvis han gerne vil det, men man kan også sagtens undervejs i måltidet, så motivere ham til at hoppe tilbage på sin egen stol "hvis du vil have dessert, så må du lige sidde på din egen stol, så sidder du stadig her ved siden af mor..." eller "jeg skal lige hente servietterne eller lidt mere sovs, så kan du lige sætte dig på din stol imens". På den måde får han at vide, at det er der han hører til uden at I gør et voldsomt stort nummer ud af det :o)
Når I når til julemiddagen, så vil han sandsynligvis fint kunne starte med at sidde på sin egen stol, for sådan gør man juleaften, alle gæsterne sidder fint og spiser ... men i takt med at middagen trækker ud, for det gør sådan en julemiddag jo ofte, så skal han naturligvis have lov til at komme på skødet og spise lidt ris ala mande fra jeres tallerken eller måske sågar have lov til at gå til og fra bordet og lege lidt ...
Rigtig god jul og middag herfra :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske