Brev:
Vil pludselig ikke sove - 2 år, 4 mdr.
8. december 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Vil pludselig ikke sove - 2 år, 4 mdr.
Kære Helen
Så kom dagen efter den nat, hvor jeg bare ikke kan mere og må søge hjælp :-)
For ca. tre uger siden blev min søn på 2 år og 4 mdr. syg af to omgange med 1½ uges mellemrum. Først med opkast og ondt i maven. Så med høj feber og snot.
Han har dræn i begge øre, som virker som de skal.
Da han blev syg af første omgang, ville han pludselig ikke sove, hverken om dagen eller aftenen/natten.
Vi har altid haft meget faste aftenrutiner og været priviligerede i at have et barn der let kunne falde i søvn af sig selv.
Han bliver lagt i sengen kl. 20. Hans aftenritualer var/er: nattøj på, børste tænder, læse en bog i sofaen, ind i sengen (tremmeseng), hvor vi sang en sang og sagde godnat, for derefter at gå ud af værelset. Herefter faldt han altid i søvn af sig selv i løbet af højst 10 min. og uden en lyd fra ham. Han sov med sut og sovedyr. Begge dele betød meget for ham.
Når han skulle sove til middag, var det ind i sengen med sovedyr og sut, og så ellers bare sov godt. Han faldt i søvn af sig selv ret hurtigt. Han sov ca. 2 timer.
Fra den ene dag til den anden var det slut. Pludselig boykottede han sovedyr og sut. Ville ikke sove og kunne slet ikke falde til ro om aftenen. Heller ikke med sine aftenritualer. Han speeder nærmest sig selv op når han ser aftenritualerne begynder. også når vi læser bog eller synger godnatsang.
Han siger hele tiden "ikke sove" og "den vej" (ud af værelset). Hvis vi går ud, græder han højt, smider alt ud af sin seng, for derefter at bede om det igen. Vi kommer ind og samler op og går ud igen. Så køre møllen. Han bliver ved i op til 2 timer. Vi prøver at være bestemte og vedholdende. Nogle aftener bliver det for meget og man siger til ham at nu bliver man vred og taler højt. Så siger han "nej, ikke vred".
Han ligger og mosler rundt i sengen og smiler et lille lumsk smil, når vi kommer ind. Ja, vi har godt nok en følelse af at han køre rundt med os. De fleste aftener tager hele "turen" en time, så han sover kl. 21. Andre aftener længere.
Nogle nætter sover han igennem. Andre vågner han og så kan vi ikke få ham til at sove igen. I nat var han vågen kl. 1.30-3.30. Han kan heller ikke finde ro ved at komme ind i vores seng. Vi må ikke gå ud af værelset og han mosler rundt. Vil nogle gange gerne holde i hånd.
Han laver "stunts" for at slippe for at sove igen. Beder om kiks, havregrød osv.
Han har altid været et barn der kunne sove til 8/8.30 om morgenen. Men står selvfølgelig op kl. ca. 7 på hverdage.
Der viser sig samme mønster når han skal sove til middag. I vuggestuen har de nemmere ved at få ham til at sove. Der sover han ca. 1½ time (nogle gange 2).
Vuggestuen synes ikke han virker træt om dagen.
Jeg skal lige sige at hans far og jeg er skilt og han er hveranden uge hos os hver. Jeg har en ny kæreste som han er meget glad for og tryg ved. Søvnmønsteret og problemerne er de samme begge steder.
Håber du kan give et super godt råd til en meget træt lille famile.
Hilsen Rikke