Svar: Vil pludselig ikke sove - 2 år, 4 mdr.
8. december 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev, som giver lidt tanker jeg gerne vil dele med dig :o)
For det første, så tænker jeg at børn i 2-3 års alderen ofte vægrer sig mod at skulle sove. Det handler om at børn i denne alder begynder at blive lidt bange for mørke og bange for små dyr.
Det er sådan at børn på forskellige tidspunkter af deres liv, bliver bange for forskellige ting og det er ikke usædvanligt at børn i 2-3 års alderen altså er bange for mørke og dermed føler sig utrygge, når de skal sove ... På samme måde vil børn under to år, ofte være bange for højder, høje lyde, ting som pludselig dukker op. Og børn i 4 års alderen vil ofte være bange for onde og "skrappe mennesker. De er f.eks. bange for indbrudstyve, bange for at komme til skade, bange for at blive kidnappet osv.
Det er derfor vigtigt, at din dreng føler sig fuldstændig tryg, når han skal sove. Det er vigtigt at han forbinder sin seng med et trygt og rart sted at være. Du skal være sikker på, at han oplever sit værelse, sin seng osv. som noget godt. Det hjælper ofte med en lille natlampe, så han kan orientere sig, ved hvor han er, hvor han ligger osv.
Det vil ofte også være en rigtig god idé, at bruge lidt tid på at sidde hos ham om aftenen inden han skal sove. Han oplever rigtig meget i løbet af dagen og det er svært for ham at rumme alle de oplevelser og også sætte ord på. For at minimere hans drømme lidt, så kan det være en rigtig god idé, at tale lidt med ham om dagens forløb, hvad der er sket, hvad han har oplevet osv. Altså fortælle en lille historie om ham selv. Det kan hjælpe på hans tankemylder og gøre ham stille og rolig, afslappet :o)
Du kan f.eks. sige: " ... I dag har været en god dag. I morgens da du vågnede, puttede du mellem mor og far, så stod vi op og fik morgenmad og så kom du i vuggestue, hvor du legede med den og den" fuldstændig ligesom I også skal tale om de ting, der måske har været lidt svære i løbet af dagen, så han får tingene lidt bearbejdet inden han skal sove og samtidig oplever at I er tilstede for ham, at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove :o)
Derudover tænker jeg også at I måske skal se lidt på hvor meget han sover i løbet af dagen, hvad tid han bliver puttet og hvor sent han står op ...
Gennemsnitligt vil de fleste børn på jeres drengs alder ofte have behov for ca. 12½-13 timers søvn i døgnet. Hvis han sover en middagslur på 2 timer, så vil hans nattesøvn kun skulle vare 10½-11 timer. Det vil sige, at der naturligt vil være dage, hvor det passer først at komme i seng kl. 21, hvor han falder i søvn nu. I kan derfor med fordel også forsøge at putte ham lidt senere end I gør lige nu, så I er sikre på at han er træt og er parat til at sove.
Det har også noget at sige, hvor sent han sover og hvor lang en middagslur han tager - om han kun sover 1½ time eller om han sover 2 timer, ligesom det har betydning om han f.eks. står op fra lur kl. 14 eller om den nogle dage når at blive 15 eller senere ...
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske