Svar: Vil hverken amme eller have flaske om dagen
8. december 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Nu er det jo altid rigtig svært at vide præcist hvor meget barnet får, når det bliver ammet. Hvis vi forestiller os at du har rigtig godt med mælk, hvis du fornemmer tyngde i brysterne, kan hører at han synker og at han generelt virker til at få en del mælk hos dig, så kan det godt være at det er okay med to amninger dagligt. Det kunne være, hvis han f.eks. fik ca 400ml hos dig - men det kan man jo ikke vide :o(
Derudover kunne du så give ham mælk via maden og også tilbyde ekstra væske via kop. Hans indtag af mælk handler jo ikke kun om at han skal have mælk, men også at han generelt skal have væske ... Han har brug for ca 1 liter væske i døgnet, heraf vil det være rigtig godt, hvis den ½ liter som minimum er mælk og resten kan så stilles af vand.
Det lyder som om at det er en god idé at du lige nu forsøger at holde lidt igen med mme af kop. Hvis han kun tilbydes dette (som faktisk ofte ikke smager særlig godt sammenlignet med modermælk) så vil man godt kunne risikere at han afviser koppen. Så afviser han altså både kop, flaske og bryst og det er naturligvis uhensigtmæssigt. Prøv derfor så vidt muligt at få ham til at amme de to gange dagligt, tilbyd kun mme 2 gange dagligt af kop - f.eks. inden lur og giv ham ellers vand.
Forsøg så også at bruge mme i maden og også ovenpå. Tilbyd f.eks. grød og frugtmos med mælk på toppen når han får f.eks. øllebrød eller som en gammeldags frugtgrød med fløde.
Det er problematisk at stoppe amning helt, hvis din dreng ikke vil tage hverken kop eller flaske ...
Håber ovenstående hjælper dig videre på vej :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske