Svar: Seriøse soveproblemer
8. december 2008
Alder:
20 mdr.
Kære Helle
Det gør mig ondt at høre at I har været så meget igennem og det hele har naturligvis påvirket jer alle. Det er dog godt at høre, at I nu er ved at komme lidt ovenpå igen ...
Ofte reagerer børn lidt forsinket, det er som om at de godt kan mærke at de i den periode, hvor mor eller far er meget kede af det og har det lidt svært, så skal de ikke gøre for meget opmærksom på sig selv ... Men når mors overskud er ved at vende tilbage, når roen lægger sig over familien, så giver det plads til barnet at reagere og det kan godt være derfor du lige nu oplever at jeres dreng er mere tryghedssøgende og pylret, at han søger mere fysisk kontakt og nærhed end tidligere. Selvom om du har siddet med ham, puttet med ham osv. så har du måske ikke haft helt overskud til at se ham og have en mere intens kontakt med ham - og det søger han så ekstra nu.
Samtidig spiller hans alder også ekstra ind lige nu og det er super fint det I fortæller, de rutiner I har, lyset på værelset, holde fast i at blive puttet i egen seng osv. Det lyder rigtig godt.
I skal derfor blive ved med at holde fast i at det er der han skal sove, at han roligt kan sove i sin seng, at I passer på ham osv. Men samtidig må I gerne være fleksible og give ham det han har behov for de enkelte dage. Hvis han nogle dage har brug for at høre historie, så får han det. Hvis han nogle dage har brug for at I sidder og holder ham i hånden, så gør I det. Og andre dage er det så fint at I går til og fra, lader døren stå så han kan høre jer osv. I må altså vurdere fra dag til dag, hvordan hans behov for tryghed er og så prøve at være fleksible omkring det - præcist som du beskriver. Det har han brug for lige nu og det er en periode.
Hvis han er bange, så græder han ulykkeligt. Han vil rejse sig, strække hænderne op mod dig "gå ikke fra mig" og han vil klynge sig til dig. Der skal du ikke gå.
En protest mod at skulle sove nu er ikke ulykkelig på samme måde, men mere protestagtig og han vil ikke klynge sig på samme måde. En protestgråd kan dog godt udvikle sig til at blive en ulykkelig gråd og der handler ofte om at man måske putter barnet for tidligt. At barnet simpelthen ikke er træt nok til at sove, måske har brug for ½ time mere at koble fra i inden man skal puttes til natten ... Protesten opstår fordi barnet ikke er træt nok og ingen af os kan sove på kommando og den ulykkelige gråd kommer så, fordi man ikke forstår dette og kræver noget, som er alt for svært lige nu ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul - og så er jeg sikker på at det nye år vil bringe stor glæde til jer :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske