Brev:
Vredesudbrud
8. december 2008
Alder:
18 mdr.
Vredesudbrud
Hej Helen.
Jeg skriver til dig, da jeg ønsker et råd om, hvordan jeg tackler min datters vrede.
Min datter er 18 månder gammel. Når Fiona bliver vred eller frustret, skriger og græder hun og smider hvad end hun har i hånden (samler evt. noget op for at smide det). Bliver hun MEGET frustreret, gør hun ovenstående og efterfølgende lægger sig på alle fire og banker panden ned i gulvet (er nu begyndt at rykke ind på et tæppe når det sker).
Hun gjorde det første gang for ca 3 mdr. siden, hvor jeg lukkede en dør hun ville ud ad. Jeg blev meget forskrækket, da det tydeligvis var en bevidst handling. Siden har jeg forsøgt at varsle hende omkring hvad jeg gør, kort fortælle hvorfor og evt give et alternativ/aflede. Det har hjulpet en del, men hun gør det forsat i perioder, til min store bekymring.
Når hun bliver frustret over noget hun ikke kan, forsøger jeg at guide hende så meget som hun lader mig. Bliver hun sur, holder jeg op, og vil hun trøstes, bliver hun trøstet, og fortalt at hun ikke må smide med tingene selvom hun er vred. Skal jeg få hende til selv at samle dem op?
Bliver hun frustreret over at jeg ikke vil løfte hende op, hvis jeg spiser eller laver mad, forklare jeg hende hvorfor, forslår hende at læse en bog el.l. til jeg er færdig. Dette accepterer hun sommetider, andre gange bliver hun vred, hvilket jeg lader hende blive uden at foretage mig noget yderligere, og så går det over på et par minutter.
Bliver hun frustret over at jeg forhindre hende i noget og begynder at banke panden i gulvet, siger jeg bestemt Stop og tager hende op. Dels for at stoppe at hun skader sig selv (hun får rødt mærke efter det), dels trøst, og dels for, igen, at give hende en kort forklaring og evt. et alternativ. Oftes laver hun flitsbue med ryggen og vil ikke op, men heller ikke ned på gulvet igen (en sjælden gang kan hun finde på at bide mig). Men det ender altid med at hun falder til ro hos mig, ved at jeg enten holder hende hos mig, eller at hun kommer hulkende til mig, hvis hun ikke først vil op.
Jeg ved ikke om hun vil banke hovedet i gulvet flere gange efter hinanden, hvis jeg lod hende, eller om hun ville stoppe, da jeg altid fysisk stopper hende efter første gang. Fiona har al ret til at være frustreret og vred, hvilket jeg ønsker at vise hende. Men jeg kan ikke acceptere at hun smider med ting og endnu værre skader hende selv eller andre.
Hvordan viser jeg hende det? Skal jeg prøve, næste gang hun banker hovedet i gulvet, at sige Stop men bare at sidde ved hendes side og lade hende selv stoppe og komme til mig for trøst, hvis hun har brug for det, eller...? Og hvordan er det lige med den periode hun aldersmæssigt gennemgår?
På forhånd mange tak
Marianne