Svar: Køreferie med lille barn
8. december 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Tina
Hvis I har en god autostol, som kan vippes, så jeres dreng kan ligge ned og slappe af og dermed også sidder godt og sikkert, så er der umiddelbart ingen problemer i at køre langt med ham i bil.
I skal naturligvis gøre ophold undervejs og det kan være en god idé at køre det længste stræk på et tidspunkt, hvor han normalt sover en del. Man behøver måske ikke køre hele natten, men kan måske i stedet tage af sted meget tidligt om morgenen, så man i løbet af de første timer for tilbagelagt en del km. Så kan man herefter holde en god lang pause, få lidt morgenmad et sted osv. inden man kører videre igen.
Det vil normalt være en god idé at holde pauserne, når barnet begynder at give behov for en pause. Det vil sige udnytte når barnet sover og så tilgengæld holde en lang pause, når jeres dreng er vågen og der lade ham kravle rundt, bruge sig selv motorisk, få mad, få en ren ble osv.
Når han sover, så hjælp ham evt med lidt stillingsskift, ved at putte hånden inden under hans numse og lette lidt på hans stilling undervejs.
Og så er lidt forskellig underholdning jo også nødvendigt. Det vil være rigtig godt, med lidt forskelligt - det kan være mandariner, rosiner eller lignende, som han kan sidde og gnaske lidt i, men også legetøj og gerne noget nyt og spændende - det er hårdt for sådan en størrelse at skulle sidde stille i mange timer :o)
Rigtig god rejse og også en rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske