Svar: Sove i barnevogn om natten
8. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
Nogle forældre vælger som du, at benytte barnevognen som sovested om aftenen i en periode, fordi den fungerer rigtig godt. Barnet føler sig tryg ved sin vogn og vognen skærmer og giver ro på en helt anden måde, end sengen ofte gør.
Hvorvidt det er et skråplan eller ej, afhænger fuldstændig af hvem du spørger - jeg tror der er ligeså mange meninger om den sag, som der er forældre ... Nogle forældre vælger også at montere hjul på tremmesengen, for at kunne trille barnet en lille smule, når det skal sove - igen må man hele tiden vurdere, hvad der virker, hvad der giver mest ro i hele familien og hvornår man går for langt.
I forhold til jeres tilfælde, så tænker jeg at din dreng lyder til at være rigtig glad for sin barnevogn og har fine sovevaner i den. Derfor kan den godt bruges i en periode, fordi det handler om at han skal lære at falde til ro om aftenen. Når han har den erfaring med sig, så kan I atter forsøge at flytte ham til sengen. Det vil være hensigtsmæssigt at han lærer at falde i søvn i sin seng.
Især fordi der er et sikkerhedsmæssigt spørgsmål i det. I takt med at din dreng bliver ældre og mere mobil, vil han naturligt begynde at vende sig rundt, sove på maven, rejse sig op osv. Det betyder at han skal have sele på, når han ligger i sin barnevogn for ikke at falde ud - det er fint om dagen, men om natten, bør han have lov til at skifte stilling og lægge sig som han har lyst til, her skal han ikke spændes fast.
Om natten er det derfor hensigtsmæssigt at ligge i en tremmeseng og det skal han naturligvis lære.
Jeg har indtryk af at du måske putter ham lidt for tidligt og måske også forventer lidt for meget af ham, når han skal sove om aftenen. Du skal passe på ikke at lægge ham alt for vågen i sengen - du kan ikke gå ud fra, at han bare lægger sig til at sove. Det er vigtigt at du stadig ammer ham og først når han i den forbindelse er træt og du kan fornemme, at han er lige ved at falde i søvn, så flytter du ham til hans seng.
I stedet for at have ham liggende hos dig i din seng, skal han altså flyttes over og putte i sin egen seng. Du skal putte ham på det tidspunkt, hvor han tydeligt er parat til at sove, der hvor du kan se at han har svært ved at styre sine øjne, lige misser med øjnene, men ikke kan klare at være vågen. Lyt til hans vejrtrækning og læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn. Stille og roligt putte ham fra din favn og ned i sengen. Det er en god idé at have ham lidt svøbt i dynen og også give ham en sut, som han normalt er glad for. Stå lidt ved ham, kærtegn ham, hold hænderne på hans krop, så han mærker varmen, tyngden, roen. Vug ham evt. lidt imens han ligger ned i sengen, så han på den måde får lidt samme fornemmelse, som når du putter ham i barnevognen.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske