Brev:
Madindtag .. eller mangel på samme
9. december 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Madindtag .. eller mangel på samme
Hej Helen,
Ja, så er jeg simpelthen nødt til at have lidt input "udefra"!
Lige en kort update på Carl, for at have et udgangspunkt;
Alder: godt 25 mdr (født 10 uger for tidligt)
Vægt: ca. 13 kg
Højde: ca. 93 cm
Motorik, Sprog mm: Normalt udviklet. Han er meget aktiv og i gang fra morgen til aften.
Nå, men vores store kæphest har længe været måltiderne!! Carl spiser (meget) lidt i løbet af dagen, og er ofte helt umulig, at få til at sidde med ved bordet mens vi andre spiser. Jeg ved godt, at vi absolut ikke er de eneste, der har bøvl på det område, men nu ved jeg efterhånden ikke længere hvad jeg skal stille op og min tålmodighed er ved at løbe ud.
En helt almindelig dag kan se nogenlunde sådan ud:
07.00: Vågner
07.30: Tilbydes Grød/Yoghurt/AllBran el.lign. (han får ikke et valg - vi bestemmer for ham!). Hvis vi er heldige smager han en enkelt bid og går så fra bordet!
09.00: Tilbydes et stykke brød el. lign. sammen med os andre, når vi spiser morgenmad. Han leger med maden uden at smage, og går så fra bordet.
11.30: Frokost bestående af rugbrød. Vi smører 1 helt stykke med ca. 2 forskellige slags pålæg og han får lidt agurk/tomat el.lign til. De gode dage spiser han det hele... andre dage kun 1/2 stykke rugbrød.
12.00-13.30: Sover middagslur
15.00: Tilbydes frugt/bolle/riskiks el.lign. Smager et par bidder (afhængig af, hvad vi serverer), men lader det som oftest ligge urørt.
17:00: tilbydes lidt ærter/majs/pebberfrugt i en lille skål, mens vi laver aftensmad. Det spiser han som oftest noget af... Der er vel, hvad der svarer til 1/2 dl. grøntsager. Han er for det meste med i køkkenet under madlavningen.
18.00: Aftensmad; han sætter sig ved bordet og han tilbydes det samme mad, som os andre (forsøger at lave så "børnevenlig" og varieret mad som muligt - dvs. boller i karry, spaghetti/kødsovs, hjemmelavede fiskefiletter med kartofler o.lign). Han kigger på maden... smager måske en bid, og begynder så at lege med det eller mister interessen for at sidde ved bordet og stikker af!
19.30: Tilbydes lidt yoghurt/Allbran/bolle el.lign inden godnatlæsningen.
20:00: Godnat
21:00 Han sover!
Sikke en smøre.... Som du kan se, begrænser han samlede madindtag på en dag sig til ca. 1 stykke rugbrød, og en håndfuld majs/ærter el.lign.
Som mor mener jeg jo, at det LANGT FRA er nok til en så aktiv dreng.
Vi har efterhånden forsøgt alt (synes vi), for at få ham til at spise mere. Vi ved af erfaring, at hvis han får lov at løbe rundt og lege, mens han spiser, er det sjældent et problem at få noget mad i ham: Men vi er blevet godt trætte af denne version, hvor vi render efter ham med maden, og har for et par måneder siden gjort op med os selv, at det gider vi simpelthen ikke.
Derfor indførte vi lidt mere "kæft, trit og retning" - forstået på den måde, at maden bliver på bordet, og kun står der, mens vi selv spiser! Jeg har ikke noget problem med, at han går til/fra bordet, mens vi andre spiser, for jeg forventer ikke af ham, at han skal sidde stille så længe!
Vi forsøger at give ham så lidt opmærksomhed så muligt, hvis han rejser sig - og når han endelig sætter sig sammen med os andre, snakker vi kun om maden, når det er nødvendigt (f.eks.; "Vil du ha' sovs til kødet?", "vil du ha' mere vand" o.lign). Derudover snakker vi med ham om, hvad vi har lavet i løbet af dagen osv... primært for at holde fokus væk fra maden!
Når vi er ved at være færdige (der har Carl som regel været væk fra bordet længe) siger vi; "Carl, nu er det slut med mad - skal du spise mere?"... Og det skal han jo aldrig, og så vi fjerner det hele indtil næste måltid.
Han virker ikke ret sulten og spørger yderst sjædent om mad af sig selv. Han er en glad dreng, der trives fint både hjemme og i dagplejen. Han er jo ikke undervægtig, men han er bestemt en lang og ganske tynd dreng.
Jeg prøver (hvilket er meget svært), ikke at bekymre mig om maden og i stedet se på, at han trives fint. Men da han jo er født for tidligt og fik sonde de første 2 mdr af sit liv, ligger det med at skulle have mad i ham, så dybt i os begge som forældre. Og så er det mig en gåde, hvordan han kan være så aktiv og spise så lidt?
I dagplejen spiser han sammen med de andre kl. 09.00, 11.00 og 14.00. Når vi spørger, hvor meget han spiser, svarer de, at han spiser "Helt Fint". Altså i gennemsnit som de andre børn. Så jeg trøster mig lidt med, at han da i det mindste får noget mad, når han er i dagpleje :)
Har du nogle gode ideer til, hvordan enten: Carl kommer til at spise mere - eller at moren holder op med at bekymre sig om det?
Ser frem til at høre fra dig...
Hilsen
Caroline
PS. En anden mindre ting er søvnen... han sover i gennemsnit fra 21.00-07.00 og om dagen ca. 1,5 time... Altså 11,5 time i døgnet! Er det alderssvarende?