Svar: Madindtag .. eller mangel på samme
9. december 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Caroline
Du har så ganske ret i at Carl spiser meget lidt i forhold til hans alder, udvikling og energibehov og spørgsmålet er hvorfor ...
Jeg tænker at der er noget rigtigt i jeres beslutning om at have lidt mere faste regler og I må gerne stille en lille smule krav omkring bordskik, som I også er begyndt på. Når Carl er i dagpleje og i legestue, så får han ganske givet ikke lov til at rejse sig og gå til og fra bordet hele tiden - han ved, at når de sidder der, så skal de spise og det gør han så. Der er altså lidt andre regler der, end I har hjemme ...
Det er jo en balance, for på den ene side, skal han naturligvis ikke presses unødigt og det at sidde ved bordet og skulle spise, skulle jo meget gerne forbindes med noget hyggeligt og rart - men samtidig er det også vigtigt at han rent faktisk forbinder det at sidde ved bordet med at nu spiser vi, nu leger vi ikke og nu render vi ikke rundt.
Så min umiddelbare tanke er at I er på rette vej, i forhold til at I nu begynder at stille lidt flere krav, sætter lidt flere grænser og holder fast i at bordskik må der til.
Og så må I samtidig holde fast i at Carl jo tilsyneladende trives og udvikler sig rigtig godt, trods sit sparsomme indtag af mad ...
Jeres plan for dagen og tilbud, maden I laver osv. lyder fint og det lyder ikke som om at jeres dreng generelt har problemer med at spise eller generelt er meget selektiv. Hvis han havde det, så kunne man naturligvis gå ind og se på sammensætningen af maden, farvevalg osv. Men han har ikke nogen bestemte favoritter og I serverer børnevenlig mad. Han spiser som andre alderssvarende børn, når han er i dagpleje og udvikler sig fint. Der tænker jeg umiddelbart at det handler lidt om, at I hos jer skal til at have lidt flere regler og faste rammer og være lidt mere konsekvente omkring disse :o)
Med hensyn til søvn og søvnbehov, så vil de fleste børn på 2 år sove lidt mere end Carl gør. Gennemsnitligt vil de fleste børn sove knap 13 timer i døgnet - ofte fordelt på 1-2 timers middagslur og ca 11 timers nattesøvn. Carl sover altså mindre en gennemsnittet, men netop fordi det er et gennemsnit, skal der også være plads til det - nogle sover lidt mere, andre lidt mindre :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske