Svar: Søvn - igen - 11 mdr.
9. december 2008
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Det kan være svært at skabe nye sovevaner i de perioder, hvor der sker rigtig meget. Det kan være perioder, hvor barnet udvikler sig - f.eks. begynder at gå og perioder, hvor hverdagen ændrer sig, fordi man skal begynde i vuggestue. Der er altså lidt forskelligt som taler for, at I skal vente lidt med at skabe alt for mange nye rutiner lige nu.
Børn vil i perioder, hvor der sker mere med dem og omkring dem, naturligt være mere tryghedssøgende og de vil ofte virke mere pylrede, morsyge og kan virke næsten omklamrende. Præcis som du beskriver "de føles som om at hun engang imellem gerne ville kravle ind i maven igen ...". Det er sandsynligvis på grund af alle disse ting, at far har sværere ved at komme på banen lige nu og at jeres datter bliver så ulykkelig, når I forsøger at gå til og fra.
Hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun forstår simpelthen ikke at I er i rummet ved siden af og hun føler sig derfor forladt og alene, når I går. Jeg ved at I tidligere har talt om at lade pigerne sove sammen og det kunne måske godt hjælpe hende lidt her - spørgsmålet er bare, hvad storesøster siger til det ...?
Kunne det ikke tænkes, at begge pigerne ville have glæde af at I sad på værelset, læste højt af en bog. Lillesøster kan have en hånd på maven, ligge stille og roligt præcis som hun normalt nyder og storesøster kan vælge bogen, der skal læses. Alt efter hvor klyngende lillesøster virker, må I vurdere om I er nødt til at blive siddende eller om I godt kan gå ud.
Min tanke er at storesøster godt kan have en rolle her. Ikke på den måde at hun skal få lillesøster til at sove, det er ikke hendes job, men bare det at hun kan snakke lidt med hende, så lillesøster hører at hun også er der, kan måske virke beroligende.
Jeg tænker altså at I første omgang må I forsøge fortsat at sidde der, være fysisk tæt på lillesøster, men samtidig prøve at putte pigerne nogenlunde samtidig og på den måde skabe de nye rutiner med godnathistorie. Stille og roligt kan I så begynde at flytte jer lidt væk, længere og længere væk. Måske har hun brug for en meget langsom overgang - det kunne være at I begge skulle putte, så mor f.eks. sidder og holder lillepigen i hånden og far sidder og læser højt hos storesøster. Så er det fars stemme der giver ro, sammen med mors berøring og stille og roligt vil far så kunne gøre det hele alene, stille og roligt vil I kunne putte bare med stemme, godnathistorie, hvorefter I så også vil kunne gå ud og nøjes med at gå lidt til og fra ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke med projektet og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske