Svar: Bider i brystet
9. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lea
Når børn bider i brystet, så er det normalt ikke en bevidst handling - i hvert fald ikke med den alder Matthes har nu. Det handler sandsynligvis om at han er ved at være færdig med at spise, skal have den sidste mælk med ud og når han så skal malke lidt ekstra eller arbejde lidt mere for at få mælken ud, så kommer han til at bide dig.
Det gør afsindigt ondt - det tror jeg de fleste kvinder kan skrive under på! Da det især er sidst i amningen, så synes jeg du skal prøve at tage ham fra lidt før du fornemmer at han vil begynde på det, så du altså undgår det helt. Hvis han virker ekstra sulten, så kan du evt. lægge ham til modsatte side, hvor mælken flyder lidt lettere og han derfor ikke vil skulle malke helt så hårdt for at få den ud.
Du kan vurdere om du skal forsøge at amme en lille smule mere hyppigt for at sætte din mælkeproduktion en lille smule op igen. Det kan nemlig godt have betydning.
Nogle gange kan børn også bide i brystet, fordi de når en alder, hvor de pludselig opdager at de ved at gøre dette, kan få en reaktion fra deres mor. Men så gammel er Matthes ikke helt endnu og jeg tror derfor ikke han bider dig for sjov og leg ... Hvis børn gør det, så er det en god idé at sige AV! så højt at han bliver forskrækket og slipper, finder ud af at det her var forkert.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske