Svar: Højstol, hvornår?
9. december 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Sophia
Når du oplever at din datter i skråstolen forsøger at rejse dig, strækker sig frem, så er det fordi det er den eneste måde hun kan bevæge sig på i en skråstol og det er netop derfor det anbefales at bruge skråstolen så lidt som muligt. Det er mavemusklerne og de forreste halsmuskler som styrkes i en skrå-stol, netop fordi barnet laver denne bevægelse - ellers sidder barnet jo passivt i stolen.
Børn bør derfor ligge på gulvet og de skal her ligge på maven så meget som muligt. Jo mere barnet ligger på maven, jo stærkere bliver barnet i ryg og nakke og jo hurtigere og jo bedre vil barnet kunne sidde i høj stol.
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen kunne sidde i høj stol, når de f.eks. skal have skemad. Nogle børn er så stærke i ryggen at de kan før og det er naturligvis rigtig fint, men ofte omkring 5½-6 måneder, så er barnet normalt stærk nok.
Læg mærke til hvor stærk din datter er, når du sætter hende op. Når hun sidder i høj stol, så skal ryggen være rank og hun skal kunne sidde i stolen uden puder som støtte. Når hun har sidde måske 10 minutter, så begynder hun at falde forover, ryggen krummes, hun falder til siden. Det er tegn på at hun ikke har flere kræfter og skal ud af stolen og ned på gulvet igen.
Jo mere på gulvet, jo mere barnet vender, drejer, triller osv. jo mere styrke og jo længere tid af gangen vil barnet kunne sidde i høj stol. Og som sagt, ofte ikke før 6 måneders alderen.
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske