Svar: Søvn igen
9. december 2008
Alder:
7 mdr.
Kære David´s mor
Planen for dagen ser bedre ud nu, men fordi din dreng nu er 7 måneder gammel og derfor det ældre end sidst du skrev, så er det vigtigt at han nu får lidt mere familiemad, mad at sidde med i hånden, som stimulerer ham og udvikler ham på flere planer :o)
Mit forslag til en dagsplan er således:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, ca 6.30 vågner, står op
Morgen 7: Havregrød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Kører den ældste i børnehave
Hjemme igen/formiddag 8.45-9.15: Frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, kiwi eller lignende, at gumle i selv. vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.15 og sover 1-1½ time
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på og opbløde med spyt. Må også meget gerne få kogte grøntsager, kartoffelbåde eller lignende i hånden at gnaske på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl 12.30 sover 1 1/2 time
Hente storebror i børnehave
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, eller frisk frugt i hånden, kan evt. også tilbydes lidt flerkorngsgrød med frugtmos, Vand af kop. Evt. amning.
Aften 18: Grøntsagsmos og mere og mere familiemad, det vil sige ris med sovs, kød, fisk osv. Han må gerne få indmaden af en frikadelle moset sammen med sine grøntsager, han må gerne få lidt tomatsovs og lignende - udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Tilbydes også mad i hånden, kogte grøntsager, kartoffelbåde og lignende. Vand af kop.
Bades
Flaske med vælling kl. 19.15 og puttes til natten.
Sen aften 23: Ammes eller flaske igen.
Nat 23.30-05: Sover uden at få mælk
Det er vigtigt at I er opmærksomme på, hvordan jeres dreng falder i søvn. Det er vigtigt at han lige når at finde ud af hvor han ligger, at han bliver puttet i sin seng og ved, hvor han er, når han vågner op. Det er vigtigt at han er i stand til at falde i søvn uden at have flaske eller bryst i munden, ellers vil han blive ved med at vågne op og kan ikke sove igen før I atter tilbyder flaske eller bryst.
Når I putter ham, skal det altså være på det tidspunkt hvor han er lige ved at falde i søvn, men samtidig registrerer hvor han ligger og føler sig tryg ved at sove der. Han bør ikke falde i søvn et andet sted end I ønsker han skal sove og han bør ikke falde i søvn med noget i munden, som I ikke ønsker han skal have hele tiden ...
At han lige nu virker meget morsyg og tydeligt er ulykkelig, når mor er ude af syne hænger sandsynligvis sammen med hans udvikling og alder. Han lyder til at være i gang med separationsfasen. Jeg ved ikke om han endnu er begyndt at krybe over gulvet eller måske gør tegn til at kravle, men det du beskriver ses ofte i denne periode, som derfor sagtens kan strække sig fra 7-10 måneders alderen ...
At være i separationsfasen betyder at han lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer forældre, at han øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere morsyg, mere klyngene og dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at studere, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
Det at barnet øver motoriske færdigheder, øver sig i at kravle osv. sker hele tiden - både når barnet er vågen og når barnet sover. Barnet får sig altså i søvne lagt sig i kravlestilling, vender og drejer sig og vil, netop fordi barnet gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen.
Det at barnet motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt op egen hånd, at barnet øver sig i at opleve verden osv. gør at barnet også i denne alder får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt hvad barnet oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. De kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen.
Man skal samtidig være opmærksom på at barnet skal have mad nok i løbet af dagen. Ofte har de så travlt med at opdage verden og bruge sig selv, at de ikke kan koncentrere sig helt nok om at spise og selvom de gerne vil selv, så er det rigtig vigtigt stadig at følge efter med mos og grød. Det er altså vigtigt at give ham mad, som udfordrer ham og som han selv kan sidde med, gumle på - det gør ham mentalt træt, men det er samtidig vigtigt fylde rigtig godt på ham, så det ikke er sult, der gør at han vågner.
Hvis han får mad og væske/mælk nok om dagen, så ved du også at hans uro om natten skyldes motorisk udvikling. Han har brug for at du hjælper ham med at skifte stilling og hjælper ham til ro igen og igen og igen - det ændrer sig i takt med at han motorisk selv bliver mere selvhjulpen.
I skal finde en måde at putte på, kærtegne ham, berolige, lulle ham med stille ord osv. Små ting, små rutiner, som giver ham roen og hjælper ham videre i søvnen dag og nat.
Håber ovenstående giver lidt forklaring på hvad der sker og hvordan I kommer lidt videre, hvad I skal være opmærksomme på. Fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske