Brev:
Vil ikke tage tøj på og af
9. december 2008
Alder:
3 år, 9 mdr.
Vil ikke tage tøj på og af
Hej Helen
Nu er den lille familie desværre nødt til at bede om hjælp igen. Vi er gået helt i baglås, når det drejer sig om at få vores store dreng på tre-et-halvt til at tage tøj på og af - især om morgenen, men også om aftenen, og til dels, når han skal hentes i børnehaven.
Han gør det ganske enkelt ikke, når vi beder ham om at tage sit nattøj af og tage tøj på. Der sker heller ikke noget, når vi beder konkret om at tage natbukser eller noget andet af. Vi kan bede ham om det 4-5 gange, uden at han gør det. Vi har også prøvet at forberede ham og sige: nu skal du snart op og tage nattøjet af og tage tøj på. Uden held. Vi har også prøvet at sige, nu skal du tage nattøjet af, og så kommer jeg tilbage lige om lidt. Intet resultat.
Det ender desværre rigtig ofte med, at vi råber af ham, at nu skal han tage det nattøj af, og han græder selvfølgelig, Mor eller Far har rigtig dårlig samvittighed, og lillebror på halvandet får en rigtig dårlig oplevelse, der jo desværre også giver ham en forkert opfattelse af, hvordan man bør opføre sig over for hinanden. Men vi ved simpelthen ikke, hvordan vi ellers skal få ham i gang. Det er ikke, fordi han er ked af at skulle i børnehave - tværtimod i øjeblikket - og vi har også problemet i weekenderne, selv om vi skal lave noget, han glæder sig til.
I dag prøvede jeg at sige, at han ikke måtte gå ned til morgenmad og nissegave, før han havde fået tøj på. Så gik det pludselig meget, meget lettere, men da han så skulle i seng, var den der igen. Han gør intet - absolut intet - når vi beder ham om det, og det ender igen med gråd.
Vi er begge meget bekymrede, men vi er ærlig talt også meget irriterede over det. Lunten bliver kortere og kortere, når man føler, at man virkelig har prøvet alt for at give drengen luft og tid og hjælp - men ikke får noget som helst igen. Tværtimod kan hans - hvad skal jeg kalde det, "ikke-ageren" - smadre en god morgen og få vendt hele familiens gode humør. Efter en sådan efterhånden nærmest daglig seance er det meget svært at genmobilisere glæden og lysten til for eksempel at tage et eller andet sted hen for børnenes skyld.
Kan vi på nogen måde vise ham, at det har konsekvenser for ham, hvis han ikke får flyttet måsen? For selv om vi begge har forholdsvis fleksible arbejdstider og forstående kolleger og chefer, så skal vi jo altså ud af døren hver dag - også helst før 11! Det skal lige siges, at han oftest vågner af sig selv omkring 1,5 time, før vi skal ud af døren, så der er altså tid nok til både at spise morgenmad, lege lidt og få tøj på, hvis han altså gad.....