Svar: Græder når hun skal sove - 13 mdr.
9. december 2008
Alder:
13 mdr.
Hej med jer
Det lyder som om at Selina forbinder sin seng med noget ubehageligt, fordi hun har oplevet at kaste op i sengen og dér har haft det rigtig skidt. Hun har ikke kunne forstå, hvorfor hun har kastet op eller hvad det handler om, hun ved bare at det var ikke rart og det forbinder hun med sengen ...
Derfor tænker jeg at I lige nu må forsøge at gøre sengen tryg og rar igen og det kunne godt lyde som om at det er mor, der skal forsøge med dette, da hun er mest rolig sammen med mor. At hun lige nu virker mere morsyg og tryghedssøgende hænger sammen med hendes alder og udvikling, det er helt normalt. Far skal dog ikke trække sig, men skal stadig være på banen, det kan f.eks. være far der bader Selina, ligesom far og datter og stadig kan lege sammen, tumle og have det rigtig sjovt. Men putningen står mor for lige nu ...
Prøv om du kan gøre sengen tryg og rar ved at sætte hende i den til at begynde med og der læse en historie, imens du sidder hos hende, holde hende i hånden eller hvad du nu kan komme til. Er hun helt panisk for tremmerne, så kan man være nødt til at tage madrassen på gulvet og lade hende sove på den i en periode, og så flytte hende tilbage til sengen igen, når hun atter føler sig rolig.
Giv hende evt. en kop lun te (uden sukker) eller mælk i sengen, for at se om det kan få hende lidt rolig og gøre at hun slapper mere af. Hvis hun stadig får flaske, så er det fint at bibeholde den, men ellers er det rigtig godt ikke at introducere den igen, så hold jer til lidt lunt af en kop, som en del af et hyggeligt putteritual.
Elever hendes hovedgærde lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet. I kan komme en lille pude ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt og hun således ikke føler at hun ligger helt fladt. Når hun ligger ned, så sid hos hende, hold hænderne på hende krop, kærtegn hende lidt, syng en lille sang eller hvad I nu fornemmer kan berolige hende og atter gør hende tryg.
Det lyder altså umiddelbart som om at hendes opkastninger og dertilhørende ubehag har været udløsende faktor for, at hun lige nu forbinder sengen med noget ubehageligt og det er det I skal have vendt igen :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske