Svar: Endnu engang om mad ...
9. december 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Henriette
Ja, de er kvikke de børn; man bliver overrasket gang på gang :o)
Du må meget gerne give din datter mad fra din tallerken, hvis I laver 'børnevenlige retter' så kan hun faktisk spise det meste. Du kan sagtens give hende ris, lidt pasta, sovs, forskelligt hakket kød (indmaden af en frikadelle, kødsovs, farsbrød eller lignende), fisk som er lavet i ovnen, grøntsager som moses med lidt sovs .. Hun kan spise næsten det hele, hvis bare konsistensen er så hun kan tygge det.
Hun må gerne få almindeligt krydret mad. Du kan f.eks. sagtens give hende indmaden af en frikadelle som er lavet med almindelig fars tilsat lidt salt, peber og løg. Du kan også sagtens give hende kødsovs tilsat oregano, timian, basilikum ligesom hun også gerne må får laks med lidt pesto eller boller i karry med en mild karrysovs. Bruger I hvidløg i maden må hun også gerne få det.
Du skal holde lidt igen med for meget salt, peber og de meget stærke krydderier som chili og paprika. Hvis I bruger meget "grønt drys" på jeres mad, så skal I tænke jer lidt om.
På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse hvis maden gemmes eller ved genopvarmning og de kan medvirke til dannelse af nitrit.
'Grønt drys' på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog gerne anvendes i varme retter, hvis de koger grundigt med.
Spædbørn og småbørn må godt få 'grønt drys' på kold mad, men al restemad med grønt drys skal kasseres.
Hvis I spiser meget pasta og spaghetti, så kan du overveje om du skal købe glutenfri pasta eller gå over til de lidt grovere pastatyper, hvor indholdet af hvede er lidt lavere. Hun må gerne få det, men af hensyn til gluten og en langsom øgning af indtag af dette, så er det fint lige at medtænke.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god appetit og rigtig god jul - med masser af julemad til hele familien :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske