Brev:
Soveritual - dårlig søvn
10. december 2008
Alder:
14 mdr.
Soveritual - dårlig søvn
Hej Helen
Jeg vil høre din mening om to ting vedrørende min datter Silke.
Hun er nu 14 mdr. og har gået i vuggestue i 5 mdr. Det er gået rigtig godt lige fra starten, men pædagogerne fortæller mig nu, at Silke den seneste periode er meget utryg, hvis der er for mange børn omkring hende og hvis der kommer andre forældre ind på stuen for at hente barn. Hun gemmer sig bag hendes yndlingspædagog og kan begynde at smågræde ...
Jeg har spurgt ind til om de ser det som et problem og om vi skulle overveje dagpleje i stedet. De siger dog at det nok bare er sådan hun er og at hun jo skal vænne sig til at være omgivet af mange og se fremmede mennesker - hvilket jeg jo i princippet er enig i. Er det unormalt at en pige på 14 mdr. reagerer sådan?
Herhjemme er hun en glad og sjov pige, men har dog været noget mere pylret og svær at stille tilfreds på det seneste... Når vi får gæster ser hun dem også altid an, men varmer op efter noget tid og kan derefter lave fis og ballade, som regel gemmeleg!
Herudover vil min kæreste og jeg virkelig gerne gøre noget ved hendes søvn om aftenen. Vi har i flere måneder nu, siddet hos hende ind til hun er faldet i søvn om aftenen. Dette bl.a. pga astmatisk bronkitis, da jeg ærlig talt var utryg når hun skulle sove, fordi hun hostede så meget. Så vi har jo vænnet hende til at vi sidder derinde, troligt, i op til 45 min. Vi ligger hende aldrig i seng før vi kan se at hun er træt, men hun ligger bare og kigger op på os, smiler og pludrer og flagrer med benene..
Hvordan vil du anbefale, at vi griber det an i forhold til, at hun skal lære at falde i søvn uden os i rummet. Vi er begyndt at forlade rummet når hun leger, med det resultat, at hun "græder" fordi hun selvfølgelig ikke vil have det. Vi kommer altid tilbage inden 3 min. men jeg er så herefter i tvivl om vi skal blive siddende, eller putte hende for derefter igen at forlade værelset i 3 min.? Håber du kan hjælpe Helen..
På forhånd tak, og rigtig god jul;o))
Tanja