Brev:
Søvnkaos - 7 mdr.
10. december 2008
Alder:
7 mdr.
Søvnkaos - 7 mdr.
Hej Helen
For ca. en måned siden havde vi spørgsmål til dig omkring vores søns søvn. Han er nu blevet 7 mdr. og der er stadig ragnarok herhjemme og nu er vi altså helt i knæ.
Det er især aftnerne der volder os store problemer og vi har haft udfordringer med, at gøre så meget ved det, da han har haft en sygdomsperiode på næsten 4 uger. Han havde diarre + fået 2 tænder og det spolerede i den grad hans døgnrytme, men nu er han frisk igen (lige bortset fra den evige forkølelse). Problemet for os er bare, at han har genoptaget den skæve døgnrymte, han havde før han blev syg. Dvs. at han er vågen hver eneste aften indtil ml. 22-23, og vi kan bare ikke få ham i seng.
Hans dagsrytme er ikke snor lige og det varierer en del, hvor meget han kan sove i løbet af dagen. De seneste dage er han vågnet omkring kl. 7.30, hvor han kommer op og får morgenmad (øllebrød el. havregrød). Efter 1½-2 time er han virkelig træt og bliver puttet igen. Han har så sovet 1½-2 timer. Det betyder at han så typisk står op igen omkring kl 11. Så får han grød igen og allerede inden for 1½½ - 2 timer er han super træt igen. Han er ekstremt pivet og kan slet ikke samle sig om at være oppe. Jeg har prøvet at trække hans lur lidt, men seneste kl. 14, skal han ud i barnevognen. Her kan kan så sove alt fra 1½ til 2½ time, hvorefter han kommer op og får frugtmos. Ligegyldig hvor længe han sover, så ender han med at være træt og tvær allerede omkring kl. 17.30, så det kan være svært med et ordentlig aftensmåltid i familien.
Kl. ca. 18.30 - 19 bliver han puttet og der er han super træt og tvær. Det er ikke altid lige nemt, at få ham til at falde i søvn for måske bliver han overtræt. Vores helt store problem er så, at han efter ½-1 time vågner igen (ligesom for en måned siden) og så kan vi ellers bruge resten af vores aften på det.
Vi har prøvet, at blive med ham på hans værelse og sende signalet om at det er aften og vi skal sove nu. Men, men, men det eneste vi opnår er 3 timer med brok og skrigeri fra ham, og mega frustration fra os, over at vi nu i 2 mdr. ikke har kunnet være sammen om aftnen. Desuden generer det hans storesøster rigtig meget, når hun skal falde i søvn. Kommer han op, fordi vi bare ikke kan holde ud at sidde inde på hans værelse, ja så er han klar på at lege og snakke.
Mine ressourcer er opbrugt og nu er jeg der, hvor jeg er lige ved at græde når han vågner om aftnen for jeg kan bare ikke overskue det :-(. Så vi har virkelig brug for at råd til at komme videre!
I dit sidste svar foreslog du at han maks sov 3½ time om dagen, men hvordan gør vi så, når han bliver så træt at han slet ikke vil spise eller noget, for det bliver han?? Skal vi vække ham af hans lure og bare holde ham vågen (synes altid at jeg har hørt at børn skal have lov at sove - og især når de fx er forkølede)???
Hvis han har sovet så lidt ender det som regel med en sen power nap, fordi han er helt til rotterne. Pt er det jo som om han sover 3 til 4 lure i døgnet (4 hvis sen power nap) og det er noget værre rod.
Håber at du kan hjælpe os med en plan for at komme ud af dette virvar for vi er kørt helt fast i en ond cirkel.
Hilsen en frustreret mor :-(