Svar: Søvnkaos - 7 mdr.
10. december 2008
Alder:
7 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg kan godt forstå I synes det er hårdt og desværre er det sådan at børn, især i vintermånederne, ofte blive syge og forkølede og det ødelægger altid de gode søvnvaner og gør det hele lidt mere besværligt og svært generelt at holde til ... Visse ting er der således ikke så meget at gøre ved, når børn er syge, så er det hårdt, men så må man prøve at komme tilbage i den gamle gode gænge, når der er overskud til det ... :o)
Det er rigtigt, at I skal se på planen for dagen og se på hvordan jeres dreng sover, hvor meget og hvor længe. Det er helt naturligt at han vågner op til narrestreger om aftenen, når han sover så meget som han gør. Han sover jo meget længe om natten - puttes kl. 18.30-19 og sover til næste morgen 7.30, i øjeblikket dog afbrudt af lidt vågenperiode om aftenen. Så sover han 1½-2 timers formiddagslur, 1½-2½ times middagslur oveni og sover samlet set således en del.
Det er korrekt at børn gerne må sove alt det de kan og som udgangspunkt ikke behøver blive vækket. Det kan man også sagtens lade dem gøre, hvis man så er indstillet på at barnet er vågen om aftenen fra kl. 20-23, barnets døgnrytme fungerer fint på den måde, barnet får fint sit behov dækket - men det passer ikke til jer ... Derfor er man nogle gange nødt til at vække barnet, hvis det sover meget længe om dagen, simpelthen for at få ændret lidt på hele søvnrytmen. Ikke for barnets skyld, men for sin egen skyld!
Det kan sagtens tænkes, at jeres dreng på grund af alder, udvikling, årstid, forkølelse osv. i øjeblikket har behov for en powernap sidst på eftermiddagen og det må I gerne give ham. Det flytter måske han puttetidspunkt til kl. 21, men hvis han så derefter sover godt, så er det måske også værd at tage med og I får stadig lidt ro sidst på aftenen ... Det kan også være at han er så træt, at han uden problemer falder i søvn kl. 20 samtidig med sin storesøster.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, appelsinbåde, blommer, fersken eller lignende blød frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10, sover 1-1½ time
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden at gnaske lidt i, agurkestænger eller lignende, Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30, sover 1½-2 timer
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden som om formiddagen, vand af kop.
Sen eftermiddag/tidlig aften 17.30-18: Ammes evt. og powernapper 20-30 minutter. Normalt behøver børn i denne alder ikke denne lur, men jeres dreng kan godt have behov for det lige nu og det kan måske give jer mere ro og bedre rytme.
Aften 18.30-19: Aftensmad og får her mere og mere familiemad, grøntsagsmos med kød eller fisk, ris, sovs, kogte grøntsager som broccolihoveder, blomkålshoveder, kartoffelbåde og lignende i hånden at gnaske lidt i. Vand af kop.
Puttes til natten med amning kl. 21. Hvis han er meget træt, så kan han naturligvis puttes før. Han må puttes efter behov.
Sen aften/tidlig nat 24-01: Har sandsynligvis behov for amning her.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper jer lidt videre, jeg har forsøgt at tage hensyn til de forskellige faktorer og behov du beskriver. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske