Svar: Egen seng
11. december 2008
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at det ville være en god idé med en junior seng, både fordi hun så selv vil kunne stige ud af sengen og komme ind til jer, når og hvis hun har behov, men også fordi I kan sidde hos hende, læse en godnathistorie eller lignende for hende på senge kanten og på den måde få skabt nogle nye ritualer, ny rutine omkring putning.
Den lille ny baby får jo også brug for hendes tremmeseng, og så er det vel meget passende at hun får en 'storesøster' seng i stedet ...
Det lyder fint at fortælle hende at hun nu skal sove i sin egen seng fordi det er rigtig godt for jer alle og du må også gerne gøre lidt sjov ud af fars snorken osv. som du foreslår. Det er vigtigt at hun ikke oplever at hun bliver sendt væk eller bliver forfordelt (snydt) i forhold til den lille ny, som jo naturligt vil skulle sove i soveværelset. At sige hun skal være storesøster handler ikke om at fortælle hende at hun er blevet for stor, men handler snarere om at vise hende, at det kan udløse ekstra gevinst at blive storesøster. Det er ikke kun noget særligt at være baby, det er faktisk også noget ganske særligt at være hende.
Det gælder generelt når den lille kommer - alle vil jo komme med gaver til den lille ny, gå forbi den 2 årige der står og kigger og sige "Neii, hvor er den sød, må jeg holde?" osv. og hun står på sidelinien og kan hurtigt kommer til at føle at den lille ny tager hendes plads. Det samme gælder, når du sidder i sofaen og ammer og hun render rundt i periferien eller kalder på dig og du siger "du må lige vente lidt ...". I skal være meget opmærksomme på, hvordan I ændrer søvnvaner og rutiner når der samtidig kommer en lille ny. Det kan meget hurtigt give bagslag.
Det betyder ikke at I ikke gerne må give hende egen seng og arbejde på de nye rutiner, det er jo oplagt nødvendigt nu og med den alder hun har og det faktum at I ikke kan være fire mennesker i dobbeltsengen, men gør det varsomt og med tanke på at hun stadig skal føle at hun har plads hos jer.
Et alternativ til smørhullet i midten kan være en madras på gulvet i soveværelset. Det kan være lettere at få hende derfra ind i egen seng.
Så mit råd er altså en juniorseng, og at I sætter jer på sengekanten og læser en historie. Tal også om dagen, hvad der er sket, hvad hun har lavet, leget med osv. så hun får slappet af og kommer lidt af med sit tankemylder inden hun skal sove. Når historien er slut, så kan I forsøge at gå. Hun skal have en lille natlampe, så hun kan orientere sig og døren skal stå lidt på klem, så hun kan høre at I stadig er der. Fortæl hende at I går ind i stuen, at hun skal sove nu, at I er der og passer på hende, gør hende fuldstændig tryg og sig også til hende, at I kommer ind og kigger til hende igen lige om lidt - hvilket I naturligvis skal gøre.
Hvis hun rejser sig og går ind til jer, så tager I hende i hånden, følger hende stille og roligt ind i seng igen, putter hende, fortæller hende at I elsker hende, passer på hende osv. og at hun skal sove nu, trygt og dejligt. Stiger hun atter ud af sengen, så gør I det igen. Og så må I vurdere om hun der har behov for at I lige bliver siddende lidt ligesom I plejer. Fleksibilitet må der til.
Man skal også huske på at netop putteseancen om aftenen jo ofte vil være det eneste tidspunkt hvor hun vil have en af jer forældre 100 pct, for sig selv. I løbet af dagen og natten kommer jo en lille ny og tager en stor del af jeres opmærksomhed, så naturligvis vil hun prioritere puttetiden med jer meget højt.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med det hele og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske