Svar: Vågner og er utrøstelig om natten - 10 mdr.
11. december 2008
Alder:
10 mdr.
Kære pigens mor
Som udgangspunkt er det en rigtig god idé at give jeres datter 400ml mme dagligt, da det sikrer hendes jernbehov indtil hun er 12 måneder gammel. Ofte passer dette med to flasker af ca 180ml + den mme der indgår i madlavningen. Nogle børn har dog brug for at få 3 flasker af f.eks. 100 ml + mme via maden, andre har det bedst med slet ikke at få mme i maden, men får så 200 ml x 2 ...
Der er således ikke noget fast omkring, hvordan man lige gør det, I må forsøge at finde den løsning, som passer bedst til jeres situation.
Med hensyn til drømmeflasken kl 23, så har jeres datter jo vist, at hun umiddelbart godt kan sove igennem uden at få den. Hun har dog samtidig en alder, hvor børn ofte stadig vågner og har behov for noget at drikke - at sove 12 timer uden væske er ret lang tid. Derfor vil mange børn få flasken aften og sen aften eller aften og tidlig morgen. At gå fra aften til formiddag er umiddelbart ret længe. Derfor kan det være et reelt behov for at få noget at drikke, der gør at jeres datter vågner først på natten.
Hvis flasken virker og hun sover roligt med den, så synes jeg at I skal overveje om ikke hun skal tilbydes lidt flaske sen aften (drømmemåltid), men I kan så trappe stille og roligt ned, så hun får mindre og mindre og tilsidst, vil kunne få lidt mælk af en kop, hvis og når hun vågner og er tørstig. Mælk i kop, kan så overgå til at være vand.
Jeg mener ikke at jeres datter er afhængig af flasken for at sove, det lyder som om at hun sagtens kan falde i søvn uden at have flasken i munden. Det handler nok mere om et reelt væskebehov og også den tryghed og ro der ligger i at få lidt lun mælk i maven.
Det er en god idé at bibeholde vanen med at hun ikke tilbydes flasken til hun sover, men således bliver ved med at være i stand til at falde i søvn uden at have den i munden. Giv hende evt. mindre og mindre, så hun til sidst helt kan undvære.
I skal medtænke at hun nu oså har en alder, hvor der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt. Hun bruger sig selv motorisk, kravler måske, lægger sig op på alle fire og rokker frem og tilbage, rejser sig osv. - mere eller mindre i søvne. hun gør det i drømme og hun bliver frustreret og ked af det, når hun ikke er i stand til at finde roen og komme videre i søvnen. Derfor er det ofte, at børn også vågner om natten, fordi de har brug for hjælp til stillingsskift, altså brug for at blive lagt rigtigt igen, få dynen om sig, få en tår vand og så sove videre.
I skal vurdere, hvorvidt hun har brug for hjælp til at finde roen, så er det fint at sidde hos hende, berolige hende med kærtegn og små ord eller om hun harbehov for at komme op, blive holdt om osv. så skal I gør det.
Omkring 12 måneders alderen skærer man ned til 1 flaske i døgnet og efter 12 måneders alderen er det tid til at fjerne flasken helt. I stedet kan hun puttes med en kop mælk og en banan og så er en godnathistorie en rigtig god idé.
Du må gerne bruge mme i grød og mos, hvis det sikrer hendes indtag og behov for mælk. Men drikker hun nok af flaske til at få jernbehovet dækket, behøver du ikke bruge mme i maden, så kan du også sagtens bruge sødmælk. Med den alder hun har, er det jo vigtigt at hun spiser det samme som I andre og I spiser jo ikke mme ... :o)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt. Men hvorvidt barnet kan nøjes med kun en lur, afhænger naturligvis også af hvor længe barnet sover og hvordan barnet sover om natten. Jeres datter lyder til at tage en forholdsvis lang middagslur og sover også en lang nattesøvn, så det kan godt være at hun kan nøjes med kun en lur. Alternativet er naturligvis som du skriver, at vække hende efter 45-60 minutter om formiddagen og putte hende til en lidt længere lur igen over middag. Men hvis hun trives godt med kun en lur, så er der jo ikke umiddelbart grund til dette.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske