Brev:
Skeptisk overfor far
11. december 2008
Alder:
4 mdr.
Skeptisk overfor far
Hej Helen
Jeg har prøvet at finde et svar på mit problem herinde, men har ikke lige kunnet finde frem til en situation der passer denne.
Jeg har et spørgsmål vedrørende min datter på snart 5 måneder, som her på det sidste har virket meget skeptisk overfor sin far. Hun er begyndt at bryde i utrøstelig gråd når han vil holde hende, og hun stopper først når hun kommer over til mig, hvorefter hun følger ham skeptisk med øjnene...
Situationen herhjemme er således, at min kæreste er hjemme hver aften, 2-4 timer inden hun bliver puttet, og de har altid brugt en del tid sammen om aftenen, hvor hun har altid virket meget "fascineret" af ham. Som om han var sjovere og mere spændende end mig. Derfor har jeg meget svært ved at tolke denne pludselige reaktion. Når han er i lokalet kan jeg dårligt lægge hende fra mig, så bliver hun pyldret! ...
...
Det mærkelige er, at jeg ikke har oplevet dette i andre situationer, det vil sige, hun har aldrig været morsyg når andre mennesker har holdt hende, og er det stadig ikke. Der er ingen problemer når f.eks min mor snakker med hende og holder hende. Hun har altid været blandt mange mennesker, og altså ikke hængt på mig i "døgndrift".
Jeg synes det er vældig synd for min kæreste som står uforstående overfor situationen, og håber derfor der er en naturlig forklaring... Jeg har hørt noget om at det er en normal reaktion, at små børn ofte er bange for mænd, men for sin egen far som ellers var så sjov??
Det skal lige siges at det nærmest virker som om hun er bange for ham, og at det altså derfor ikke virker som om hun bare favoriserer mig - hun bliver virkelig ulykkelig og utryg.
På forhånd tak for dit svar.
Mange hilsner fra Kristine