Svar: Skeptisk overfor far
11. december 2008
Alder:
4 mdr.
Hej Kristine
Det er sådan at små børn allerede fra 4 måneders alderen kan udvise lidt separationsangst. De bliver mere og mere bevidst om hvor de er i forhold til andre, fornemmer rummet de er i, fornemmer om de er i favn hos mor eller en fremmed osv.
Det er også sådan at børn nogle gange reagerer meget på mænd, ofte hvis man ler højt "han slog en skoggerlatter op" kan få de fleste små børn til at bryde i gråd, taler med meget dyb stemme eller lignende. Og så er der også børn, som pludselig lægger mærke til en mørkere øjenfarve, skæg eller f.eks. briller. Nogle børn reagerer altså kraftigt, hvis en person med mørke øjne eller briller nærmer sig dem ...
De I oplever med jeres datter, kan altså hænge sammen med at hun pludselig har oplevet en ting ved ham (mørke øjne, briller, skæg eller ... ) som gør hende lidt utryg. Det plejer dog at hjælpe, hvis far så taler til hende, så hun kan høre at det er ham hun kender godt, hvis han tager brillerne af eller lignende.
Det er naturligvis vigtigt at I ikke "køre med på dette", det er vigtigt at du bevarer roen og signalerer at far er helt okay og at hun roligt kan være hos far. Ligesom far også stadig skal tage del i leg, pusling, bad osv. sammen med hende, præcis som han plejer.
Rigtig meget held og lykke med det og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske