Brev:
Søvnrytme og øjenkontakt
11. december 2008
Alder:
2 mdr.
Søvnrytme og øjenkontakt
Kære Helen.
Dette er min første gang jeg skriver til dig. Jeg har nogle spørgsmål om lidt af hvert fra babyernes verden som jeg håber du kan hjælpe mig med ...
Jeg har en dejlig dreng på 10 uger, som trives godt. Han har vist bare en mor der (måske) tænker lidt for meget over alting... :-)
Som sagt er min dreng 10 uger. Han vejer 5550 g (ved fødslen 3150) Han får tilbudt mme 5-6 gange i døgnet med 200 ml. Han spiser fint og hvad han kan...nogle gange tømmer han, andre gange spiser han måske kun 150. Men han virker altid mæt og tilfreds.
Mit 1. spørgsmål går på hans søvnrytme.. Hvor meget og hvornår skal man "styrer" den? han sover to lange lurer i løbet af eftermiddagen. Han sover især godt ude i barnevognen, (det er som om han er begyndt ikke at sove lige så godt inde i vuggen, selvom jeg svøber ham i dynen.) Til gengæld sover han ikke særlig godt om natten.
Vores døgn ser nogenlunde således ud:
op kl 6 -7 ofte da han skal "af med noget", spiser ca kl 8, tager en lille powernap på 30 min i løbet af formiddagen, men er ellers vågen, og glad. Vi pludre og "leger" til han spiser igen kl ca. 11-12. Derefter har han sovet ca 4 timer ude i barnevognen, spiser igen kl ca 16/17 og sover så igen kl ca 19. Derefter sover han til kl 24/01. Spiser igen, sover så "kun" 3 timer vågner kl ca. 4.
Efter denne flaske om natten så ligger han meget urolig, han kan sagtens falde i søvn hos mig, men når jeg ligger ham i vuggen - hvor han sover godt og rolig hele aften også! - så begynder han og ligge og sige "knirke" lyde, "presse lyde" (selvom han ikke prutter før mange timer efter!) og han ligger og kører hænderne rundt i hovedet så sutten falder ud og han til sidst vågner op, jeg giver ham sutten og han falder lidt til ro, men kort tid efter sker det samme igen, og sådan kører det stort set til jeg står op med ham kl 6.(nogle dage før!)
Hvad er det der sker der sidst på natten efter flasken???
Tit når vi står vi op og pusler, prutter han, og virker derefter frisk, snaksalig, og vil/kan ikke vugges i søvn - har prøvet!! Vi pludre og "leger" til han spiser der kl.ca 8 (eller når han giver tegn til sult).
Jeg er ved at være kører træt af at kun få tre timers søvn om natten. Hvad synes du om hans søvnrytme? er den ok taget i betragtning af hans alder? er det bare mig der er "pivet" eller er det noget jeg kan/skal prøve at ændre lidt på? Jeg er i syv sind, får mange råd der går på at han bare skal sove når han vil, lige så længe han vil?!!
Det er bare hårdt når det er om dagen han tager de gode lurer og ikke om natten?!
Mit 2 spørgsmål drejer sig om at "lege"/øjenkontakt. Hvis jeg sidder med ham, på skødet ansigt til ansigt drejer han hovedet væk og er ikke til at få kontakt med, men hvis jeg ligger ham ned ved siden af mig så får vi straks øjenkontakt og vi kan pludre længe, mens arme og ben kører "vildt" på ham. Der kan han ligge længe mens vi "snakker" og han er glad. Er det ok at det "kun" er sådan jeg har bedst øjenkontakt? (vi kan også godt når han spiser mad eller lige derefter, når han ligger i mine arme).
Jeg vender ham så en gang imellem om på maven, her ligger han måske 1 -2 min af gangen indtil han ikke gider mere eller bare ligger og sutter på hele hånden, er det "godt nok" eller skal jeg vende ham noget mere? synes nemlig hans baghovedet er lidt fladt, men synes det er svært når han helst vil ligge på ryggen når vi skal ha øjenkontakt?!!
Han elsker også hans kravlegård, men jeg kan ikke lide han ligger selv for længe selvom han øjensynligt hygger sig. Er det dumt at tage ham op der fra hvis han ikke "kalder"? Jeg synes jo det er bedre at jeg leger med ham.... men kan det blive for meget for ham? Jeg synes dog han er ret god til at sige stop, at nu gider han ikke mere, eller at han vil sove.
En gang imellem kan det godt ske, at han ligger og smiler og er glad og så bliver pludselig ked og græder meget inden han så bliver vugget i søvn... er det så fordi at han er "overtræt"/ overstimuleret eller er det bare fordi han er træt?
Dette er et meget langt brev - og måske lidt nogle fjollede ting jeg tænker over...det ved jeg...men jeg kunne godt bruge nogle råd herom...
Håber brevet er til at forstå...På forhånd mange gange tak..
Med Venlig hilsen
Heidi.