Svar: Søvnrytme og øjenkontakt
11. december 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev, velkommen til og det er bestemt ikke nogle fjollede ting du går og tænker over :o)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din dreng nu. Han begynder at bruge sig selv mere fysisk, åbner og lukker sine hænder, slår ud efter legetøj, putter fingre i munden. Han smiler bevidst, begynder at kigge mere og mere bevidst efter ting og følger mere og mere med.
Han er stadig så lille, at det er svært at lave en helt fast rytme for ham, men generelt vil det normalt være godt med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Det er dejligt at han virker selvregulerende med hensyn til søvn og tilsyneladende sover rigtig godt om dagen, men jeg kan godt forstå at du gerne vil forsøge om han kunne sove kortere stræk i dagtimerne og længere stræk om natten ...
Du kan godt forsøge at påvirke det lidt, ved at holde lidt gang i ham i løbet af dagen, så han ikke får lov til at sove alt for lange lure der. Prøv om du efter ca 3 timers lur kan pusle lidt omkring ham og se om han 'ved lidt larm' måske begynder at røre på sig og dermed vågner op lidt før han ellers havde tænkt sig.
Ellers tænker jeg at det umiddelbart vil ændre sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre, - især i den alder, hvor han begynder med skemad. Det vil naturligt spille ind på dagsrytmen og i kraft af hans alder og lyst til at udforske verden, vil han naturligt også begynde at være mere vågen i dagtimerne. Faktisk oplever mange forældre at børn i 3-4 måneders alderen pludselig begynder at powernappe mere end de tidligere har oplevet, så der sker hele tiden små ændringer i forhold til søvn og rytme - så giv det også lidt tid :o)
Din dreng skal naturligvis fordøje mælken han spiser og det er måske lidt lettere at fordøje mælken i dagtimerne, hvor han bruger sig selv lidt mere motorisk end om natten, hvor han ligger mere stille. Derfor vågner han måske op, har lidt mere uro i maven om natten.
En plan for dagen ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Flaske, sover lidt videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover sin tredie lur
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften/Nat: Flaske 1-2 gange
Med hensyn til øjenkontakt, så lyder det som om at du har fin kontakt, når din dreng ligger ved siden af dig og også i forbindelse med måltiderne, hvor han ligger i din favn. At det nogle gange er svært at få hans kontakt, når du imellem måltiderne søger det, så er det måske fordi han der har travlt med at opleve verden omkring sig. Kigger efter lys, lyd, bevægelser osv. andre steder i rummet, får måske øje på et billede på væggen, en lysplet fra solens stråler eller noget andet, som fanger hans opmærksomhed. Du kan tale med din sundhedsplejerske eller læge om hans kontakt og bede dem vurdere den.
Med hensyn til at ligge på maven, så er det en rigtig god idé at gøre dette flere gange dagligt. Gør det til en vane at lægge ham på maven, hver gang du lægger ham fra dig og han er vågen. Læg evt. en lille pude ind under maven, som løfter ham lidt op, det gør det lidt sjovere at ligge der. Udnyt også puslepladsen til at ligge lidt på maven, læg ham foran et spejl, så han kan se sig selv. Når du bærer ham, så lad ham ligge på din underarm med maven, læg ham også på maven hen over dine lår, når du sidder med ham - det tæller alt sammen med og er vigtigt i forhold til hans runde hovedfacon.
Sørg for at hans hoved er drejet til skiftevis højre og venstre side, når han sover. Lav evt en sok med grødris, så du har en lille pose du kan lægge ved hans hoved, så holdes hovedet bedre til den ønskede side under søvn.
Din dreng må gerne ligge lidt for sig selv, kigge på ting, pludre til sit legetøj osv. du behøver ikke aktivere ham hele tiden. Der er også praktiske ting der skal gøres. Men naturligvis har han også brug for at du taler med ham og laver noget med ham, leger med ham. Det lyder som om at han er god til selv at sige til og fra.
Når han græder om aftenen, kan det skyldes begge dele - at han både er overtræt og ikke magter mere stimulation, men også at han bare er træt og har brug for hjælp til at finde roen. Du kan læse mere om børns gråd i min artikel "Når det lille barn græder" som du finder i artikelsamlingen her på siden.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske