Brev:
God kontakt og kommunikation?
11. december 2008
Alder:
8 mdr.
God kontakt og kommunikation?
Hej Helen,
Jeg har forgæves forsøgt at finde noget litteratur omkring "god kommunikation" med børn. Min søn er 8 1/2 måned gammel og ved sidste besøg af sundhedsplejerske spurgte jeg lidt ind til hvordan det føles når man kommunikerer godt med sit barn. Jeg var, og er, i tvivl om hvor meget man skal have fornemmelsen af at barnet "forstår" hvad man siger. Hvor tydeligt han skal udtrykke sig - i forhold til mad, lege o.s.v.
Grunden til jeg spurgte var, at jeg synes man læser at et barn på otte mrd. forstår få ord. Eller har få ord - for mad eks. Sådan føler jeg ikke omkring min søn. På samme måde synes jeg også at jeg lægger mærke til at han ikke læser mig så meget. Eks. når der kommer fremmede på besøg. Han er meget åben og har ikke brug for min accept før han giver et smil. Han er iøvigt en meget meget glad dreng der trives, kravler, pludrer og udvikler sig hurtigt.
Vi bruger oceaner af tid sammen og han har altid været meget med mig og på mig ;-) Er båret i slynge og tilbringer ikke mange minutter på gulvet uden mor eller far.
Alligevel mente sundhedsplejersken at der var grund til at overveje om han savnede nærvær og leg?!? Dette på baggrund af mine spørgsmål og ikke observation.
Jeg ved godt det er et svært spørgsmål, men kan du alligevel sige noget omkring kommunikationen?
Jeg er simpelthen sikker på at han ikke savner selskab. Om noget har vi tværtimod været for "dårlige" til at opfylde hans behov før han selv vidste han havde dem ;-)
Håber du kan sætte lidt ord på.
Tak!
Venlig hilsen
Pia