Brev:
Min pige spiser næsten ikke noget
12. december 2008
Alder:
10 mdr.
Min pige spiser næsten ikke noget
Kære Helen,
Min datter spiser næsten intet. Jeg tilbyder hende en masse i løbet af dagen, men lige lidt hjælper det. Hun vejer 8,9 og er 72 lang.
Nedenstående er en oversigt over hvordan hun spiser :
kl. 8.00 spiser hun lidt youghurt med frugtmos eller lidt havregrød...ca. 5-6 skeer - ca. en halv bolle med smør
kl.9.00 ca. får hun lidt brød eller grød eller frugt.
hun får en lur ca. ved 11 tiden og sover mellem 1½ til 2½ time.
kl. 13.00 ca får hun tilbudt rugbrød med forskelligt pålæg, men spiser med nød og næppe et kvart stykke.
ved 15 tiden plejer hun at få en bolle med smør, og frugt.
Til aftensmad tilbyder jeg hende det vi andre spiser. Hun sidder med os, og smager lidt på maden, spiser måske 5-6 skeer og spytter ellers maden ud, og leger med den... Kødet tygger hun lidt på og så ud igen. Hvis jeg bliver lidt for ivrig vender hun hovedet væk, og jeg har ikke lyst til at tvinge hende til noget som helst.
Jeg ammer hende ca. 3 gange i løbet af dagen, næsten altid efter jeg har tilbudt hende noget at spise. Jeg giver hende sødmælk til måltiderne, men hun sipper kun til det.
Jeg er meget bekymret for min lille datter... for jeg har jo læst mig blind i bøgerne om god kost, og har også fået afvide af sundhedsplejersken at hun skal spise ditten og datten.... men hvordan i alverden får jeg hende til det?
Lægen siger at vægten er ok, og så længe hun er glad og trives skal jeg ikke bekymre mig, og blive med med at tilbyde hende noget forskelligt.
Men jeg kan jo ikke lade være med at bekymre mig når hun næsten intet spiser? Og Jeg er virkelig i tvivl om hvorvidt jeg skal tilbyde hende nogle nye retter og risikere at hun ikke spiser dem, fremfor at tilbyde det, som jeg ved hun spiser lidt af.(kartofler, havregrød, pastaskruer).
Det at hun næsten ikke spiser noget kød bekymre mig også, hun får jo ikke dækket sit energi og vitaminbehov.
Alt i alt spiser hun mest hvidt brød, kartofler og pasta, som jo ikke er en særlig sund sammensætning!
Jeg er også i tvivl om hvorvidt jeg burde stoppe med at amme, sådan så jeg har præcis styr på, hvor meget mælk hun får.
Jeg føler slet ikke jeg har styr på situationen, og har virkelig brug for gode råd.
Med venlig hilsen
R.A.