Svar: Mad - vil kun spise risgrød
12. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
Risgrød er faktisk rigtig godt som basisgrød, så det er fint at din datter er glad for dette. Jeg vil derfor anbefale dig at du bruger risgrøden som basis, ligesom du ville bruge f.eks. kartoffelmos.
Du kan derfor forsøge at komme lidt gulerodsmos, ærtemos og lignende på risgrøden som topping og på den måde stille og roligt få introduceret lidt grøntsagsmos. Hvis hun er glad for den lidt søde smag, så kan du med fordel også prøve at lave mos af grøntsager som er naturligt søde - det kan være sweat potatoes, gulerødder, jordskokker, hokkaido græskar, ærter. Derudover vil både pastinak, persillerod og knoldselleri blive søde i smagen, når de bliver tilberedte.
En gang imellem hjælper det også at købe mad på glas, lade barnet starte med dette og så stille og roligt gå over til den mad I spiser.
Du kan på samme måde blande en lille smule havregrød i risgrøden, så den bliver lidt grovere. Du kan også prøve at købe nestles industrielle havregrød, som er grovere end risgrøden men ikke så grov, som den hjemmelavede og måske hun også kan lide denne - eller som sagt som overgang måske lave en blanding.
Derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du så småt begyndte at tilbyde din datter lidt mad i hånden, som hun kan sidde med selv og gnaske i. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, kartoffelbåde, kogte blomkål- og broccolihoveder og lignende som hun kan få i hånden og på den måde vende sig til at maden smager forskelligt og at det er sjovt at spise :o)
Det er fint at lade hende drikke vand til alle måltider, men derudover er hendes mælkebehov fortsat også stort, så hun har også brug for mælk og den næring mælken giver. Hvis hun generelt drikker meget vand, skal du således være opmærksom på at det ikke må tage pladsen op for mælken, men at vand som udgangspunkt kun bruges som tørstslukker ...
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske