Svar: Skal vi holde pause med skemaden?
12. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Anja
Der sker ikke spor ved at du venter et par dage og således tager en pause inden du begynder igen. Det kunne godt lyde som om at I begge har behov for det. Men derudover tænker jeg, at det lyder meget fint med 5-6 skefulde, du kan ikke regne med at han spiser mere i starten, han skal have tid til at finde ud af teknikken og vende sig til den nye smag. Lidt har også ret og lidt er bedre end ingenting.
Når du forsøger igen, så må du gerne sætte ham i den høje stol, hvis han er stærk nok til det, så du kan have øjenkontakt med ham og hjælpe ham med at holde fokus. Du må gerne forsøge med en grød som har en lidt fastere konsistens, fordi det hjælper ham til bedre at holde de i munden og føre det med tungen bag til svælget. En vællingetynd grød er måske for tynd for ham :o)
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en ambulance eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en ambulance, babubabu siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det :)
Han skal ikke presses, men må godt nødes lidt og finde ud af at det her er rigtig lækkert og så skal du regne med at 5-6 skefulde til ½ dl. er et helt normalt indtag i starten. Det er bedre at han spiser ½ dl 2 gange dagligt end at han spiser 1 dl på en gang.
Du skal også medtænke, hvornår du tilbyder skemad i forhold til hvornår han er træt, har drukket mælk osv. Prøv her at følge den plan jeg tidligere har sendt dig :o)
Så pause et par dage, måske en uges tid og prøv så igen efter ovenstående princip :o) Prøv også med forskellige slags grød og mos, så han måske får lidtinteresse fordi det smager nyt og spændende. Måske hører han til de børn som allerbedst kan lide hirsegrød ...
Rigtig god fornøjelse og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske