Svar: Afføring og mad
12. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Dejligt at høre at der nu er kommet lidt gang i maven og at blandingen mellem de to erstatninger fungerer rigtig godt. Jeg vil lige her indskylde at Nan H.A. faktisk godt kan farve afføringen grøn, som du har oplevet, det skyldes angiveligt de spaltede proteiner ... Det kan altså godt være Nan H.A. som er synderen mere end den mos og grød du har forsøgt med - bare en tanke :o)
Du kan på sundhedsstyrelsens hjemmeside downloade bogen "mad til spædbørn og småbørn" som også kan på f.eks. apoteket herhjemme. I den kan du læse de danske anbefalinger vedr. grød og grøntsagsmos og i den finder du også opskrifter på hvordan du selv kan lave både mos og grød.
I DK siger man normalt at man i 4-6 måneders alderen kan give grød af ris, majs, hirse og boghvede og efter 6 måneders alderen kan man give de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Af grøntsager kan man starte med mos af f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål og broccoli og når barnet bliver 6 måneder kan man give alle grøntager.
Du kan altså fra 6 måneders alderen give: Blomkål, gulerod, broccoli, squash, ærter, majs, porrer, kål af forskellig slags, selleri, pastinak, persillerod osv. Rodfrugter smager af noget og mange børn kan rigtig godt lide dette så det kan være en god idé at lave f.eks. en rodfrugtmos hvor du blender f.eks. gulerod, knoldselleri, persillerod og pastinak - kog det mørt, hæld lidt af kogevandet fra og blend det med lidt fedtstof og evt. lidt mælk - evt. mme, for at energiberige det lidt og gøre det lidt mere lækkert i konsistensen.
Du skal være opmærksom på at selleri, spinat, fennikel og rødbede indeholder nitrat. Kasmir må meget gerne få disse grøntsager, de er rigtig gode til at give smag, men det er vigtigt at de ikke udgør mere end 1/10 af portionen. Hvis I en dag skal have laks og spinat eller laver en kartoffel/selleri suppe eller lignende, hvor en af de nævnte grøntsager udgør en større del, så må han meget gerne få det, men der bør så gå 14 dage inden han atter tilbydes nitratrige grøntsager (og det er altså efter 6 måneder :o)).
Derudover anbefales det at begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen efter 6 måneders alderen, men alt det kan du også læse mere om i den omtalte bog. Jeg sender dig et link.
I den hjemmelavede grød og mos skal der tilsættes fedtstof og det er en god idé at variere mellem de forskellige typer af fedtstof. F.eks. smager en grød ofte bedst med en smørklat eller et smørbart blandingsprodukt og i en grøntsagsmos kan man sagtes bruge lidt forskellig olie.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, jeg kan godt forstå det er frustrerende, når man bor i udlandet og der er andre regler og anden kultur :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske